5 Days To Go.......

Entah kenapa pagi ini saya rasa terlalu sayu...doa bangkit tidur saya baca sebaik shj mata saya terbuka..dah lama betul doa itu saya tinggalkan....Ma'thurat apa tah lagi..tiba-tiba hari nih rasa bersalah teramat sangat..rasa terlalu jahat..rasa nak buat baik...rasa tak mahu kalut! Rasa terlalu banyak yg dikejar dan terlalu tinggi saham dosa dah dibuat......

dengan rasa itu saya hantar Shifa ke sekolah agama, memandangkan hari ini hari pertama Shifa' bersekolah agama, saya uruskan halnya sebelum ke sekolah untuk aktiviti kokurikulum....

Lewat.....perit juga telinga menadah perlian guru lain...dalam rasa bersalah mengakui Tuhan lebih mengetahui..
Lucu pula rasanya bila Faizal, penyelaras sukan malahan teman yg sama2 posting bertanyakan Shifa'..pada fikirannya Shifa' anak saya...lagi lucu bila pakcik tempat saya bertandang setiap lwt ptg membeli kuih menyatakan rasa sayang saya sebagai mama kepada Shifa'...ALlah maha mengetahui yang sebenarnya..

Petang itu juga..hati rasa sayu bila memandang wajah anak2 itu..hari ini saya tukarkan tempat Ariff, Suhaila, Syimir dan Firdaus dengan harapan tiada lagi kekalutan saat saya mengajar..dengan izin ALlah pula..kenakalan anak2 ini tidak seperti selalu...dalam pada itu Afif Shatir pula tampil membawa bungkusan kurma dan kismis hadiah dari ayahnya yang menunaikan haji....hati tambah sayu..kasih saya mula melimpah untuk mereka....

Sampai di rumah..baru saya sedar saya kehilangan phone saya..mungkin tertinggal di sekolah; harap-harapnya begitulah..mama pula mcm biasa terus mengingatkan mungkin ada kesilapan yg saya buat dan ada pengajaran yg perlu saya ambil...benar kata mama...Mungkin Tuhan mahu mengingatkan.....

Ya ALlah....T.E.R.I.M.A K.A.S.I.H....Kerdil sungguh diri, Agung sungguh kuasa mu....

Lafazkan kalimah syukur...........Lafazkan kalimah itu.......Alhamdulillah...

Segalanya yang ku kecapi......Adalah milikMu Ilahi ...Tuhan Maha Pemurah...
Tak kan terbalas walaupun sebesar zarah

Kenikmatan yang bertandang, Terkadang tidak dihiraukan , Lepas dari pandangan -
Dan bila hilang barulah dikesalkan

Adakalanya aku hanyut...Adakalanya aku terlupa
Adakala aku leka......Ampunilah...
Kerana ku manusia.....Lemah dan tidak berdaya di sisiMu....
Seringkali terlupa nikmatmu...Datang tiada jemu
Bila terhimpit mulalah....Mencari dan menyebut namaMu
Barulah merasai makna sebenar erti syukur....Syukur atas rahmatMu

Adakala ku hanyut.....Adakala ku lupa.....Adakala ku leka dan adakala ku alpa
Kerana ku manusia.......Lemah dan tak berdaya
Seringkali terlupa nikmat yang Kau kurnia

Ku bersyukur ya Tuhan
Segala pemberian......Walau luas lautan
Bukanlah perbandingan

Ku tingkat keimanan
Ku gilap ketaqwaan
Sebagai perlambangan
Terima kasih ku Tuhan

Onak duri kehidupan.......Jatuh bangun sendirian.....
Ada hikmah yang tersimpan........Yang menguji iman
Bersyukurlah selalu.....Sentiasalah redha dan menerima

Tiap ujian tiba bukan diminta
Sebaliknya Allah Maha Mengetahui
Kan ku bertasbih selalu
Bertahmid berzikir padaMu
Sebagai tanda ku nilai RahmatMu
TuhanAku bersyukur

Ya Allah Segala pemberianMu pada ku......Seluas lautan pun bukanlah jadi ukurannya
Memang tiada bandingan
Segalanya yang ku kecapi....Adalah milikMu Ilahi -
Tuhan Maha Permurah-Bukan miliku pinjaman sementara
Syukur Alhamdulillah


Sesungguhnya solatku, Amalku, hidupku, matiku...Kerna Allah yang satu....
Kuserahkan segala harta jiwa dan raga........Sebagai tanda cinta Kepada Mu Yang Esa

Erti Syukur
Album: Satu Tekad UNIC

Telah lama rasa sebegini saya tinggalkan..mungkin sisa 1426H ini peluang untuk terus menilai diri yang serba kekurangan...rindunya untuk terus berperasaan sebegini.......rindunya nak jadi baik....
(",).....

Comments

Popular posts from this blog

+persepsi dan pengorbanan+

Kembara Rohani yang baru.. .