2 Days To Go.....

Wishing Stars n 2 CemPaka 1
saya pun tak tahu kenapa cempaka yg dipilih... Ahlinya 39 orang semuanya..23 lelaki dan 16 org perempuan....Bayangkan sahaja keadaannya bila lebih ramai lelaki dari perempuan,apatah lagi masing2 berumur dalam lingkungan 7 ke 8 tahun..Ketua kelasnya Mustapha sgt bertanggungjawab..dan pembantunya Sazuliana yg saya pngil Yana shj...

Tahap satu di sekolah ini tiada streaming soo kebolehan anak2 ini berbeza, malahan setiap dari mereka ada rahsia dan cerita tersendiri...saya ada pelajar yg tidak tahu nama bapa dan ibu nya sendiri malahan dlm register yg saya terima bin atau bintinya tidak ditulis dgn jelas..kasihan dia..terpinga-pinga bila membuat latihan berkaitan keluarga...

Saya juga ada pelajar yg berlatar belakangkan broken family..pd satu hari saya smpat melihat dia bertemu ayahnya dlm keadaan bersembunyi...

Tahap penerimaan mereka berbeza..Hey! I even have those who cant read and didnt recognise numbers...and i also have those yg kata : Cikgu....saya dah tahu semua nih.....makanya...dalam 2 minggu pertama bersama mereka tu seumpama sessi pengenalan dan orientasi BUAT SAYA..kdg2 depa paham,kdg2 dak pun//.mcm biasa adakalanya saya panik dan kecohla kelas itu... (*_*) hehehe

Adakalanya terhamburlah rasa tidak puashati dan muka garang saya...dan bila dlm perjlnan pulang kelak saya akan rasa betapa bodohnya saya kerana esok perkara yg sama bkl berlaku lg....
Peliknya waktu saya mengajar la mereka suka minta mcm2..waktu cikgu lain tak der pulak..nak minum lah..asah pensil la...ke tandas la...solat la...buat perangai naik atas kerusi lah...
mentang2 saya guru baru...tak leh jd nih....


Soo..balik tuh saya rncg strategi...class rules saya peringatkan malahan saya bagikan mereka kpd beberapa kumpulan..setiap kumpulan saya belikan balang lutsinar..dan saya letakkan diblkg kelas..
kumpulan yg sentiasa mengikut peraturan dan baik akan saya masukkan bintang yg saya buat sendiri dr kertas terbuang...hehehe berjaya jugala dan saya hrp ia berterusan..kalau depa tak behave saya ambil blk bintang2 yg pnah saya masukkan....

Adakalanya saya tulis nama mereka yg saya lihat sangat bersopan atas bntag tuh, tunjuk kat kelas dan masukkan dlm balang kumpulan mereka.......

Bukan mudah rupanya nak membentuk manusia..tak boleh terlalu lembut dan jgn terlalu kasar..perlu ada keseimbangan dlm setiap tindakan..Saya perlu lebih tegas..yg penting belajar2la hilangkan rasa kalut dan panik...InshaALlah...

Warga 2 cempaka 1 nampak seronok dan macam saya, mereka juga tak sabar tunggu bintang dalam balang tuh penuh.......


Comments

Popular posts from this blog

+persepsi dan pengorbanan+

Kembara Rohani yang baru.. .