Seteguh Tekad

Saya memang mengagumi dia....

Senyum dia...cara dia bercakap, nadanya yang lembut dan mnyentuh hati dan gerak dia yang sering menggambarkan karisma yang dimiliki.....

Saya yakin bibirnya yang tersenyum menyimpan seribu satu rahsia.....

dan hari ini saya menamatkan buku hasil tulisannya...

Cerita hidupnya.......kisah cikgu Sidek Baba..ikon dan idola yang banyak mempengaruhi saya

Bibliografinya:Seteguh Tekad hasil tulisannya sendiri itu buat saya bergenang airmata...sepanjang pembacaan...
Saya bertambah kagum...malah rindu nak mendengar kmbali ucapannya seperti di UIA dulu....ucapan bak seorang ayah kepada anaknya sendiri....walaupun ketika itu saya duduk di hujung dewan yang besar......

Dan tentu sekali banyak petikan dan kata-kata hikmah yg sering menjadi perhatian dan tumpuan saya.........

Aku merasakan banyak benda dalam hidup di dunia ini memerlukan jawapan. Dalam usaha mencari erti hidup dan makna kehidupan, aku selalu yakin Islam ada jawapannya. Islam bukan sekadar agama solat, zakat dan Haji tetapi islam adalah cara hidup...... ms 129

Manusia yang ikhlas mencari akan akhirnya sampai kepada suatu noktah bahawa kebaikan yang ALLah berikan nilainya adalah abadi, kebaikan yang datang daripada manusia sifatnya sementara. Bagi yang yakin ke arah penujuan alam yang abadi, akan sentiasa menjadikan pedoman yang maha abadi sebagai jalan hidup yang terbaik.
ms 219

Menyusur kisah dan sirah dalam al-quran dan sunnah memberikan ibrah atau teladan untuk manusia. Apa yang berlaku pada masa lalu adalah cerminan terhadap realiti hari ini agar lahir keinsafan terhadap suratan dan takdir. Meneliti rahmat dan hikmah ALlah menjadikan manusia lebih hampir kepada Tuhannya. Jalan hidup yang ditempuh, liku-liku yang dilalui dan kejayaan yang dicapai adalah mata tangga ke arah memahami bahawa ALlah maha adil terhadap hambanya. Bagi yang terus tabah danyakin terhadap diri, diikuti dengan usaha yang berterusan, ALLAH akan memakbulkan doa dan permintaannya...

Mungkin cikgu tak kenal pun saya...tapi Cikgu Prof. Dr. Sidek Baba....

Saya terlalu ingin menjadi sebahagian dari apa yg Dr idam dan cita-citakan..INsyaALLah.....

Comments

Popular posts from this blog

+persepsi dan pengorbanan+

Kembara Rohani yang baru.. .