Tautan Hati....

Alhamdulillah, buku setebal 785 mukasurat karya penulis muda Fatimah Syarha selesai saya sudahkan......Kisah cintanya berbeda dengan novel lain, namun saya yakini keikhlasan yang dimiliki penulis dalam mendedahkan ketulusan islam amat jelas.......ia novel pembangun jiwa, sama seperti novel Ayat-ayat Cinta karya Habiburrahman El Shirazy.......menarik...

Berkenalan dengan Elya Khadeejah, Asiah Yusra, Umar Al Mujtahid, Al Banna....menenangkan....malah menginsafkan, terasa diri tersangat kerdil di sisi tuhan. Penulis bijak mengaplikasikan bahasa arab dalam membangunkan watak...malah nama itu sendiri membayangkan watak yang dimainkan....Elya Khadeejah: Keunggulan Khadeejah, Layyinul Harir: Kelembutan sutera, Umar Al Mujtahid: Umar yg berjuang.....segalanya simbolik...

dan kata-kata yg terdapat dalam buku2 tersebut sangat tersusun malah menyentuh perasaan, lebih2 lagi kata2 Asiah Yusra, watak utama dlm novel ini...(mengimpikan diri agar seteguh dia...ameen)

"ALlah lebih tahu Sal mampu, sebab tu Sal yang dipilihnya untuk menghadapi semua ini. Allah lebih tahu kemampuan Sal berbanding diri Sal sendiri. Kalau dia bagi ujian ini pada Yusra, mungkin dah lama Yusra mengalah. Dia maha mengetahui kemampuan hamba-hambanya untuk diberikan kadar ujian. Setiap hamba diuji dengan kadar ujian yang berbeza. Semuanya berat pada nilaian setiap hamba. Ujian-Nya satu peluang untuk menaikkan darjat kita di-sisiNya. Yakinlah" - Asiah Yusra.

"Setiap orang ada ujian masing-masing, seorang pun tidak akan terkecuali.ALlah menimpakan ujian bersama jalan penyelesaian. Kita perlu bijak menghadapinya dengan penuh ketabahan." - Asiah Yusra

"Yusra, semua yang ALLah bagi adalah kebaikan belaka sama ada reward ataupun punishment. Reward untuk disyukuri, punishment untuk kita memperbaiki diri. Semua itu merupakan peluang bagi kitajika kita menghadapinya dengan tabah" Dr Asrar, Ibu Asiah Yusra.

"Biar apa kata awak, saya yakin awak seorang yang baik. Semua orang dilahirkan dengan fitrah yang baik. Biar sejauh mana pun kita hanyut dengan kehidupan, fitrah cintakan kebaikan tetap ada di hati. Terpulanglah pada kita untuk terus mencarinya atau tidak," Layyinul Harir.

Dia menyuruh hambaNya berdoa, agar dia memakbulkannya. Maka kuselitkan impianku dalam doa. Saban hari, tiap ketika, kuingin melihat nenekku bahagia. Kuingin rindunya tidak berbalas kecewa, kuingin tersenyum apabila impiannya bukan mimpi semata: Monolog Hana.

Aku hanya merancang, ALlah jua menentukan, kupasrah pada ujian, biarpun datang menghujan. Hikmah seiringan, untuk kufikirkan. Biar segetir mana ujian melanda, baik berjaya atau kecewa, baik suka atau terluka. Ku terima dengan hati terbuka. Kerana memang begitu kehendaknya...Kuyakini, itulah yang terbaik dariNya.....Buatku seorang hamba, Hanya Dia..mengetahui segala....: Monolog Umar Al-Mujtahid.

dan akhirnya sekali, mungkin kata-kata monolog dari Hana memberi pengertian yang cukup bermakna buat saya...

Moga perbincangan ini...akan merungkaikan permasalahan, lantas menemui penyelesaian. Sungguh, berbincang itu penyelesai masalah terbeban.

Tamat sudah satu buku...hmmm tak sabar nak menatap buku seterusnya...apa ya selepas ini, eh banyak kerja sekolah tak siap lagi..hehehhehe tu la leka sangat......Oh ya, kena tulis dalam satu lagi senarai buku yg perlu dibaca Inside My heart by Robin Mcgrow yg dibeli oleh my bestest friend eina semalam.....heheheh, moga Allah berkati usaha ku dalam menambah ilmu....Ameeen....

P/s: Eina thanks once again 4 always being there 4 me, kalau dlm buku nih awak mcm Elya Khadeeja buat saya...hehehehe dan saya impikan watak Asiah.

Comments

Popular posts from this blog

+persepsi dan pengorbanan+

Kembara Rohani yang baru.. .