CikGu BaRu

Saya tersenyum sorang-sorang bila baca message dari dua teman baik UIA yg baru shj posting dan menamatkan KPLI (Kursus Perguruan Lepasan Ijazah) macam saya...hehehe...

Kak Liza: I ajr Maths, x ajar BI sb pengetua x yakin org yg x da degree tesl. Kena bljr lg la....ssh ajr SBP ni. Dtg kul 7.30 blek kul 5 tiap2 hari. lg truk dari keje ofis.

Ita Bakari: SM Sains Tk Intan, kena ajar Form 1, 3 n 4. English ngn EST, byk gle jawatan kena pegang...Tiap2 ari blik pkl 5.


Balik kul 5 tiap2 hari...diaorg dua nih mcm berjanji je taip message tuh, apatah lagi bila sama-sama dapt mengajar sek berasrama penuh.... Sudah pasti tanggungjawabnya berat, dan tentunya mencabar....almaklumlah budak-budaknya terpilih....silap2 dia yang mengajar cikgu....

Apapun, saya percaya tiada satu perkara pun dalam dunia ni yang boleh kita klasifikasikan sebagai mudah....hey, nak makan pun susah tau. Dalam resah dan gelisah teman-teman saya mengadu tentang sekolah baru mereka, saya yakin mereka tidak membiarkan amanah yang dipikul sia-sia....lebih2 lagi Ita, mulut dia memang bising, tapi kerja dia jalan, perfect.....hehehehe, dia nih sesuai jadi guru disiplin.....Hopefully K.Liza yg tgh sarat pregnant tuh bleh coupe dgn keadaan.........

Tahniah buat kawan-kawan yg baru posting including my dear cousin Azfa yg bakal bergelar guru nun jauh diseberang laut, Bintulu, Sarawak..... Pandai2 jaga diri k....macam saya Azfa mengajar matematik sekolah rendah....bleh la saya nak share pape ngn dia.......

Oh ya, Tahniah juga buat cikgu Faizal Hashim yang bergelar cikgu di tempat yg baru juga...cikgu baru juga la tuh...Macamane agaknya budak2 kat Penang yer.... hehehe tenang lah awak yer dekat dengan isteri.... nanti dpt baby baru inform k....

Menariknya, sepanjang perkenalan saya dgn sebhgian kengkawan nih,even my cousin sendiri...heheh ada yg dulu tak leh bayang pun cam ner depa jadi cikgu......Tapi ALlah lagi tahu tempat mereka.. dan sebab itu saya rasa mereka memang layak dipanggil cikgu...apatah lagi cikgu disiplin...hehehe

Doa saya buat korang semua, moga-moga korang tak patah semangat, moga-moga gelaran guru dan cikgu itu kekal sepanjang kehidupan korang, walau dah tak jadi cikgu dah dan moga2 kehadiran korang bakal MERUBAH DUNIA....... (",)



' There's a little it of "teacher" in each of us. Even if ur assignments is to teach a four year old how to tie his shoes or a sixteen year old how to make a left hand turn, you will never have a better opportunity to make difference. Patience and encouragement can bring courage and confidence to the student and a deep sense of satisfaction to the teacher.........'

So Teach- in any capacity even if ur not a real teacher......

Not to forget, Congrate to Raudzatul Fathiyah for her new post as a lecturer @ International Islamic College ..........All The Best!!!!

Comments

Popular posts from this blog

+persepsi dan pengorbanan+

Kembara Rohani yang baru.. .