MIHRAB AL QURAN 58: NILAI KEMAHSYURAN YANG BARAKAH

 

MIHRAB AL QURAN 58

DATUK DR USTAZAH NORHAFIZAH MUSA

NILAI KEMAHSYURAN YANG BARAKAH

MUKA SURAT 281: AYAT 120-124 SURAH ANNAHL

 

“Sesungguhnya Ibrahim adalah seorang imam yang dapat dijadikan teladan lagi patuh kepada Allah dan hanif. Dan sekali-kali bukanlah dia termasuk orang-orang yang mempersekutukan (Rabb), (QS. 16:120)

(lagi) yang mensyukuri nikmat-nikmat Allah, Allah telah memilihnya dan menunjukinya kepada jalan yang lurus. (QS. 16:121)

Dan Kami berikan kepadanya kebaikan di dunia. Dan sesungguhnya dia di akhirat benar-benar termasuk orang-orang yang shalih. (QS. 16:122)

Kemudian Kami wahyukan kepadamu (Muhammad): ‘Ikutilah agama Ibrahim seorang yang hanif,’ dan bukanlah dia termasuk orang-orang yang mempersekutukan Rabb.                       (QS. 16:123)” (an-Nahl: 120-123)

 

Sebelum ini kita telah membicarakan tentang sosok Nabi Allah Ibrahim yang disebut Allah sebagai ummah, 9 kriteria telah kita bincangkan membayangkan hebatnya Nabi Allah Ibrahim.

Kriteria hebat yg ada pada Nabi Allah Ibrahim yg hanif: tauhid yang lurus dan bukanlah seorg yg mensyirikkan Allah SWT serta kemahsyurannya yang disebut hingga akhir zman kini, lihat shj selawat Ibrahimiyyah.

Namun harus ingt, kemahsyuran Nabi Allah Ibrahim, tidak pernah syirik dengan Allah. Kerana kebiasannya bila dtgnya Kemahsyurannya, dtgnya keinginan-keinginan dan penyakit hati yg menyebabkan tergelincirnya kita  daripa da benar kepada tauhid kepada Allah.

 

Hadith Rasulullah

Sesungguhnya perkara yg paling aku taku berlaku pd umat ku menyukutukan Allah ialah mensyirikkan ALLah. Dan aku tidak mengatakan mereka itu mensyirikkan ALLah dgn menyembah Matahari, bulan atau berhala, tetapi aku paling takut umatku melakukan amalan2 yang bukan kerana ALLah tetapikrn keinginan nafsu yg tersembunyi.

Perhatikan lah apabila kita melakukan sesuatu amal, lihat sahaja bgaimana nabi Allah Ibrahim menjaga ketauhidannya memohon agar menjadi sebutan yg baik. Kita jgn pula mengharap menjadi sebutan yg baik tetapi dengan nafsu yg buas.

 

Kisah pertemuan Sheikh Fathi Yakan yg bertemu dgn pendakwah ternama yg masih muda.

Pendakwah: Aku tidak menafikan, yg aku mencari kedudukan kerana bukankah islam tidak melarang yg sedemikian, Semua org dlm dakwah ini mecari sesuatu.Apakah anda tidak mecari sesuatu.

 

Sheikh Fathi Yakin Saya mohon maaf. Saya tidak memahami islam sprit itu. Kita hendaklah membebaskan diri drpd mencari kepentingan diri. Dan mengingkari diri kita dr mencari kedudukan dan kpntingn diri.  Apabila kita berhadapan dgn matlamat2 islam yg sngt tinggi kerana tingginya matlamat islam dan  tingginya risalah tauhid yg di bwa dan rendahnya soal kepentingan diri. Saya x memahami islam dan Gerakan dakwah untuk disekalikan dengan kepentingan diri.

Kalaupun saya ingin mencari sesuatu. Apa yg saya mahukan ialah kejayaan menegakkan kalimah2 ALLah

 

Pendakwah: Apakah yg menghalang kita drpd mendapat 2 kepentingan serentak

 

Sheikh Fathi Yakin Persoalan itu membawa kepada kisah Arab Badwi yg dtg kepada Rasulullah SAW. Berkta  Aku tekad melakukan sesuatu hanya kerana Allah dan aku  mahu Allah lah yg melihat kedudukan aku. Turun ayat Surah ALkahfi 110

 

Katakanlah (wahai Muhammad): "Sesungguhnya aku hanyalah seorang manusia seperti kamu, diwahyukan kepadaku bahawa Tuhan kamu hanyalah Tuhan Yang Satu; Oleh itu, sesiapa yang percaya dan berharap akan pertemuan dengan Tuhannya, hendaklah ia mengerjakan amal yang soleh dan janganlah ia mempersekutukan sesiapapun dalam ibadatnya kepada Tuhannya".

 

Demikian juga Ubadah Ibnu Somid

Apa pendpt kamu seorg lelaki yang solat  dgn tujuan semata-mata kerana Allah, tetapi dia senag apabila dia dipuji

Dia seorg lelaki yang bersedekah  semata-mata kerana Allah, tetapi dia senang apabila dia dipuji

Dia seorg lelaki yang mengerjakan haji   semata-mata kerana Allah, tetapi dia  sangat  senang apabila dia dipuji manusia

Dia tidak mendapat apa- apa

 Aku adalah sebaik-baik rakan kongsi, siapayg mempunyai ahli kongsi lain selain aku, semua itu untuk ahli kongsi itu sahaja Aku tidak ada keperluan, hajat ke atasnya.

 

Aku adalah sebaik-baik rakan kongsi: kamu buat semuanya kerana Aku, itu dah terbaik. Tiada sekutu yang lain, mkhluk yang lain.

ALLah berlepas diri, Kalau buat sesuatu kerana mahu kemahsyuran dan melakukan sesuatu dgn syirik tersembunyi syirik khafi. Ia ada garis halus yang perlu kita jaga.

Kemahsyuran perlu dengan bekal kepada tauhid kepada Allah Azzawajalla. Kena benar2 memahami tujuan hidup, millah Ibrahim, agama dr Nabi  ALLah Ibrahim hingga Rasulullah SAW. Agama yg mentauhidkan Allah dan tidak mensyirikkan Allah.

Barakah hidup Nabi Ibrahim apabila hidupnya penuh dengan doa. Sentiasa dengan doa, bergantung dengan ALlah Hampir 21 doa Nabi Ibrahim dalam Al Quran

1.     Surah Al Baqarah :124

 

Dan (ingatlah), ketika Ibrahim diuji Tuhannya dengan beberapa kalimat, lalu dia melaksanakannya dengan sempurna. Dia (Allah) berfirman, “Sesungguhnya Aku menjadikan engkau sebagai pemimpin bagi seluruh manusia.” Dia (Ibrahim) berkata, “Dan (juga) dari anak cucuku?” Allah berfirman, “(Benar, tetapi) janji-Ku tidak berlaku bagi orang-orang zalim.”

 

Bila Nabi ALLah diuji dengan perintah, perintah menjadi imam, pemimpin kepada manusia lalu Nabi Allah Ibrahim berdoa , disambut dengan juga kepada keturunanku.

 

Gagasan nabi Allah Ibrahim sangat luas, kemahsyuran dari doa yng disebut dalam surah Assyuara meliputi zuriat keturunannya, bukan setakat hanya dirinya sahaja.

 

Bukan kerana mendabik dada atau menunjuk pd org lain, tapi menjadi pemimpin supaya Kembali kepda Allah, bukan kemahsyuran untuk kepentingan peribadi, tapi ummah, kedudukan disisi Allah.

 

Kita nak jadi baik, jgn lupa zuriat keturunan kita, kita tarbiah diri kita, jgn lupa zuriat keturunan kita.

 

Cepat sahaja Nabi ALLah Ibrahim menyambut dengan keturunannya juga. Supaya segala nikmat tidak terputus dan diberkahi sehingga anak cucu cicitnya.

 

Surah Al Furqan: Antara ciri ibadurrahman ialah org yg berdoa Wahai tuhan kami kurniakan pada kami dari pasangan kami penyejuk mata dan jadikanlah kami pemimpin orang2 muttaqin .

 

 

2.     Surah Al Baqarah: 126

 

Dan (ingatlah) ketika Nabi Ibrahim berdoa dengan berkata: “Wahai Tuhanku! Jadikanlah (negeri Makkah) ini, negeri yang aman sentosa, dan berikanlah rezeki dari berbagai jenis buah-buahan kepada penduduknya, iaitu orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat di antara mereka”. Allah berfirman:” (Permohonanmu itu diterima) tetapi sesiapa yang kufur dan ingkar maka Aku akan beri juga dia bersenang-senang menikmati rezeki itu bagi sementara (di dunia), kemudian Aku memaksanya (dengan menyeretnya) ke azab neraka, dan (itulah) seburuk-buruk tempat kembali”.

 

Doa ini bukan khusus diri sendiri. Nabi Allah Ibrahim berdoa untuk negeri, diberikan rezeki, dijaga imannya. ALLahuakbar, inilah rahsia kemahsyuran Nabi Allah Ibrahim. Bukan hidup untuk diri sendiri, namun inilah nilai Ummatan. Doanya bukan untuk peribadi tapi meluas.

 

Pernahkah kita berdoa?

Wahai ALLah berikanlah negara ini aman Sentosa, berikanlah rezeki kepada org yg beriman,

 

Comments

Popular posts from this blog

+persepsi dan pengorbanan+

Kembara Rohani yang baru.. .