Saya dan kereta

Finale sem di UIA...memandu kancil merah mama..Alhamdulillah kereta yg ketika itu hampir 10 tahun usianya banyak membantu saya...

Tamat belajar di UIA, kerja di KL, smbung belajar di UIA...masih lg dgn kereta merah itu....dan alhamdulillah...telah banyak jasanya pada saya dn orang lain....

Di Maktab...saya masih dengan kereta merah itu....balik hujung minggu

Dan bila saya mula bekerja sebagai guru...kereta merah itu jugalah yg saya guna untuk ke sekolah....

Mama selalu pesan selagi kereta tersebut boleh dimanfaatkan bukan shja untuk diri tapi untuk org lain...selagi itu mama mahu kereta tersebut digunakan...itu kereta mama yang pertama...dan itu jugalah kereta saya yg pertama...kenangannya banyak...

Namun, tidak lama mengajar, saya ada kereta baru...kali ini hasil titik peluh saya sendiri...dan telah pun saya niatkan untuk memanfaatkan kereta tersebut sebaiknya....bukan shj untuk diri tapi pada siapa yg memerlukannya...mama pesan brng yg ada biar memberi manfaat kpd yg ramai....

dan saya lupa pd kancil merah...apatah lagi bila pak cik saya pula menggunakannya kerana ketiadaan kereta...dan sejak kancil terlibat dlm satu kemalangan yg teruk...saya tidak berani menyentuh sterengnya lagi....


dan saya jd punya hubungan yg kuat dgn MYVi baru saya...kereta itu hntar abah hospital, jmput adik2, bawa sy ke sekolah, kuliah agama....tlong kwn2... saya jadi patah kaki bila tiada MyVi saya...

Namun...saya lupa dan leka...harta dunia ini tidak kemana... Sayang bagaimana pun, ia tetap benda maujud yg akan kita tinggalkan..akan lenyap ditelan zaman dan satu ketika mungkin saya juga jadi tidak memerlukannya....

dan bila kereta terlibat dalam kemalangan....



dan menyebabkan mama cedera....


dan hasrat abah untuk pulang kampung jumpa nenek tidak tercapai...
Saya jadi tersentak.... rupanya, hati saya terlalu bergantung pada kereta saya dan terlalu sayang....

belajar banyak benda dari apa yang terjadi...dan saat kereta di bengkel, saya kembali dengan kancil merah yang telah lama saya tinggalkan...

Rupanya saya juga terlupa bahawa bukankah dulu perasaan saya pada kancil itu juga begitu..saya sayang, menghargai dan sangat bergantung kepadanya....

Perasaan manusia mudah berubah...sekejap dia akan sayang pada sesuatu perkara dan kemudian kasih beralih arah dan sekejap lagi mungkin dia akan sayang kedua-dua perkara...atau juga tiba2 perkara lain...namun sayang dan kasih yang wujud pd yang lama tidak akan padam...cuma kita sahaja yg adakalanya tidak menyuburkannya semula..

Maha suci ALLah yang memegang hati manusia...betapa luas hati manusia itu hinggakan boleh menyimpan sayang untuk pada banyak bahagian... Namun harus diingat kasih dan sayang untuk semua perkara itu punya asas yg satu: pencipta kasih dan sayang itu sendiri ALLah SWT.

Saya belajar mensyukuri dan menghargai apa yang ada dihadapan mata....namun saya turut belajar untuk tidak lupa pada apa yang pernah kita miliki sebelum ini...
kerana kita banyak belajar dari yang mula...

Saya belajar untuk menyeimbangkan perasaan sayang yang kita miliki..kerana bak kata bijak pandai..sayang kan bunga ...bunga akan layu, sayangkan manusia ...manusia akan mati...segala yang maujud itu perlu diambil seadanya agar kita tidak terpedaya..seterusnya kecewa bila kehilangannya....

Saya sayang Kancil saya...saya belajar jadi berani dgnnya...saya belajar ikhlas dan murah hati untuk membantu org lain dengannya dan saya sayang MYVI saya, fungsinya masih sama....tapi saya sayang ALLah lagi...

dan saya sering memperingatkan diri saya kini.....tiada satu pun yang kita miliki di dunia ini..hatta ibu, ayah mahupun tubuh badan kita sendiri...semuanya pinjaman...bukan milik kita....

dan satu-satunya perkara yang akan milik kita hakiki ialah iman..... dan itupun bila ALLah menghendakinya ada pada kita...

Ya ALLah jangan kau tarik harta ku yang ada in...senipis bawang cuma...berusaha untuk menambahnya....

Ya ALLah jangn kau kurangkan ia...kerana itu sahaja yg ada untuk ku bawa bersama...



Comments

hu hu...teringat zaman2 kita blajar dulu...naik kete merah tu la gi jln peel ek? mmg bnyk jasanya...terkilan sebab tak leh nak sama2 susah ngan aini masa aini sakit gigi..sebab kak tak reti nak bawak kete manual tu. sian aini masa tuh.

rindu...rinduu..
insan said…
banyak kenangan kan kak...
waktu aini kat hostel tingktn 3.abah dtg ziarah ngn keta merah tu la..

isk kak, aini tak ingat lnsng psl sakit gigi tuh...kak jgn risau.. akak bnyak jaga saya kat maktab, backing saya,akak tlng saya dn bnyk bg semngat..waktu tuh sy la paling bongsu..pastu lurus jer...hehe Terima kasih kak...

ALLah je balas jasa kak..

sedih sebab lama tak jumpa kak...rindu sgt2

Popular posts from this blog

+persepsi dan pengorbanan+

Kembara Rohani yang baru.. .