Puteri Islam

Ada sebuah lagu nasheed yang saya perolehi ketika saya di tingkatan 2 rasanya..ia memberi kesan yang mendalam dlm jiwa saya...malah ia menanam tekad dlm diri saya untuk menjadi seperti itu... malah ia seakan menjadi kata semangat untuk saya membina diri sebagai seorang wanita muslimah...suka akan bait2 lirik yang ada di dalamnya..

Persismu permata bernilai.....menjadi rebutan pejuang
Keutuhan yang tersimpan ..... dibalik tabir yang tenang
Keayuan yang terpancar.....di sinar cahaya iman
Itulah muslimah harapan

Gerak langkahnya yang sopan
Disulam zikir diingatan
Keyakinan yang mendalam
menjadi tagan perjuangan

Itulah muslimah harapan

Muslimah puteri harapan
Dikaulah harapan...
Membela islam yang mulia

Muslimah puteri harapan
Dikaulah cahaya menjadi lambang islam yang gemilang

Srikandi Islam, tetaplah kau dalam perjuangan
menjadi sayap kiri di medan
meneguhkan benteng pertahanan islam

Gamitan leka duniawi tersungkur jauh di hatimu
Kau sematkan kecintaan yang mendalam terhadap tuhanmu

Maruahmu yang leluhur di jaga untuk suami tercinta
Kau didik generasi mendatang
Untuk agamamu yang tercinta
Muslimah puteri harapan dikaulah harapan.....


Saya suka bila ia menggambarkan wanita yang lembut tapi tegas...
Wanita yang lemah namun punya kekuatan diri...
Wanita yang mampu membawa diri dalam masyarakat namun punya pegangan dan jati diri yang kuat...
Yang punya keayuaan, keindahan seorang wanita tapi tidak mempergunakannya...

Dan itu jugalah yang mahu saya terapkan dalam diri anak2 puteri islam saya...
Saya mahu mereka kuat namun mengekalkan fitrah kelembutan yang ada...
Saya mahu mereka bersosial, namun masih memegang batas agama, syariah dan memelihara kehormatan diri...
Saya mahu mereka berilmu, cerdik dan pandai..namun tidak melupakan tugas2 mereka sebagai bakal ibu dan isteri....

Namun bukan mudah rupanya untuk membentuk gadis pilihan dan muslimah harapan...
bukan mudah rupanya menyediakan bidadari syurga dan sayap kiri untuk pejuang2 dan khalifah ALLah di muka bumi ini....Pengalaman bersama anak2 puteri islam ketika perkhemahan tahun 5 beberapa bulan lalu membuatkan saya tertanya..sesukar itukah mama, makteh dan arwah nenek membimbing saya .... hmmm

Rasanya impian saya sendiri memenuhi kriteria dalam nasyid tersebut masih jauh...
Namun tak salah rasanya untuk terus berusaha..
dan anak2 puteri islam ku yang tersayang...berusahalah...
kita sama2 jadi muslimah puteri harapan....

Penghargaan istimewa untuk cikgu2 puteri Islam...especially my lovely sis noorhafidah abd rashid yg tekun mengajar puteri2 islam nih kawad smpai menang...buat sis fiza and asma: student mpi yg bersama2 bercmping dan jaga budak mlm tuh....terima kasih banyak... ALLah permudahkan usaha kalian...

Comments

Popular posts from this blog

+persepsi dan pengorbanan+

Kembara Rohani yang baru.. .