Kuliah Ahad: 26 Julai 09

Penghayatan Isra' Mikraj oleh Ustaz Roslan Muhammad

Kali ini lewat...menanti adik2 tersayang..hmmm

ketika hadir ustaz sedang menerangkan betapa Isra' Mikraj itu merupakan kurniaan ALlah untuk menambahkan keyakina kepada Rasul junjungan bahawa dia bertuhan.

Hadith Isra' dan Mikraj pula telah diriwayatkan oleh 40 orang sahabat. Tiak timbul soal samaada perjalanan tersebut berbentuk roh dan jasad kerana nyata sekali ulama muktabar menerima secara total dan mengakui bahawa perjalan tersebut berlaku dalam keadaan sedar.

Malh hujah akal yang boleh diambilkira apabila org2 kafir menolak sesuatu yg disampaikan oleh Rasul, sesungguhnya ia adalah benar..bukankah org kafir itu seringkali menolak kebenaran??

Tiada yg mustahil pada ALLah. ALLah yang memperjalankan Rasulullah...dan itulah kebenarannya..

Dalam perjalanan, Nabi diberi 2 bekas. Salah satunya ialah susu dan seberkas lain adalah arak...Nabi Muhammad SAW memilih susu dan Jibrail berkata betapa Engkau Rasulullah telah memilih sesuatu yg bersih dan andainya Engkau memilih arak, maka umatmu akan leka dan lalai...

Betapa susu itu putih dan tampak kesuciannya...dan bukankah Allah seringkali mengingatkan betapa beruntungnya pula mereka yang sering menyukina hatinya...

Selain itu ALLah juga membuka hijad dan seterunya menampakan gambaran syurga dan neraka. dan seseungguhnya ancaman neraka itu lebih banyak diperbincangkan dan diperlihatkan berbanding syurga..

Itulah gambaran kehidupan kita...betapa kita sebenarnya berhadapan dengan ancaman yang pelbagai...kita mudah rosak..berhati-hatilah..

Beberapa hari selepas peristiwa tersebut, Rasulullah dilihat berdukacita...setelah ditanya..beliau menjawab" Demi ALLah, kalau kamu mengetahui, apa yang aku tahu, kamu akan sedikit ketawa dan banyak menangis...." dan nilailah sendiri kasih Rasulullah yang mengenag itu semua untuk umatnya....Maha Suci ALlah yang menurunkan sebaik-baik manusia sebagai pemimpin dan pemberi petunjuk...

Comments

Popular posts from this blog

+persepsi dan pengorbanan+

Kembara Rohani yang baru.. .