Kuliah Ahad 16 Ogos 2009

Kali ini masih lagi berkisar tentang Ramadhan Kareem

Sifat muslim dalam SYaaban seharusnya gembira..kerana ia hampir dengan Ramadhan
Malah Rasulullah sendiri manusia yang maksum bergembira dan seringkali berdoa agar tiba pada bulan Ramadhan

Muslim seharusnya gembira kerana ia merupakan satu peluang dan tawaran yang dikurniakan ALLah untuk hambanya

Rejab, Ramadhan dan Syaaban punya maksud tersendiri.

Rejab: bulan hadirnya Israk dan Mikraj. Satu peristiwa besar yang berlaku pada Rasulullah dan tercatat dalam surah Al Isra'

Bulan tersebut menyaksikan ALLah menganugerahkan solat untuk umatnya. Penganugerahan yang menghubungkan manusia dengan ALLah..

Bukankah Rasulullah SAW, tenang, bahagia, mentadbir dan menjadi pemimpin kerana solat...hubungannnya dengan ALLah SWT.

Dari Solat ALLah Taala menembusi jiwa dan sanubari kita. Dalam kehidupan seharian, seharusnya kita menjaga hubungan dengan ALLah. Yakin dan percaya.
Atas dasar dan yakin dan percaya inilah, umat Islam telah memenangi perang badar, meskipun jumlahnya sedikit malahan dalam keadaan berpuasa.

dan salah satu sifat manusia dengan ALLah taala ialah berdoa...BERDOALAH...

Syaban : Dewasa ini tersebar hadith2 dhaif berkaitan Syaban secara berleluasa. Padahal terdapat salah satu peristiwa besar yang sering dilupakan pada bulan Syaaban iaitu perubahan kiblat dari Masjidil Aqsa ke Masjidil Haram.

Rasulullah SAW sebenarnya berasa kurang selesa bila kiblat mengadap Masjidil aqsa kerana Yahudi dan Nasrani turut mengadap Kiblat yang sama..
Lantaran itu turunlah ayat dalam Masjid Qiblatain bagi mengubah Kiblat tersebut.

Namun, asasnya tetap menyembah ALLah yang satu.

Rasulullah sangat menyukai Rejab dan Syaaban sehingga diriwayatkan beliau memperbanyakkan ibadat pada 2 bulan tersebut. Malah diriwayatkan juga bahawa Rasulullah SAW sendiri telah meminta izin dari saidatina Aisyah untuk tidak tidur pada 1 malam antara Rajab dan Syaban untuk beribadat. Malam yang berkitnya, Rasulullah melaksanakan perkara yang sama, beribadat sehingga Rasullah ketika itu disangka wafat oleh Saidatina Aishah. Aishah lalu mengambil kain menutup tubuh Rasulullah dan menguis kaki Rasulullah. Lega hati Aishah apabila Rasulullah memberikan tindakbalas.

Apabila ditanya Aishah dan dikata padanya: Teruknya dan bersungguh-sunguhnya Rasulullah beribadah sedangkan beliau seorang Rasul, Rasullah menjawab

Apakah salah aku menjadi hamba yang bersyukur


Ustaz menegaskan kaya di dunia, kaya jugalah di akhirat.

Rasulullah turut ditanya Aishah: Wahai Rasulullah aku lihat engkau berpuasa hampir penuh pada bulan Rejab dan Syaban. Rasulullah menjawab tahukah kamu bahawa Puasa bulan Rejab dan Syaban itu menyamai hampir kepada Bulan Ramadhan.

Ramadhan: Berpuasa di Bulan Ramadhan mengekang diri dan menundukkan nafsu mazmumah. Ramadhan ialah bulan terbaik untuk melatih kehendak-kehendak manusia mengikut kehendak ALLah.
Puasa memberi kita nilai isar atau empati seperti mana kisah dalam peperangan seorang sahabat yang dahaga dan cedera meminta air, bila tiba iar tersebut, beliau meminta untk mendahulukan sahabatnya yang lain yang mengerang dan begitulah seterusnya.

Seharusnya puasa mengajar kita untuk berlapang dada.

Puasa dalam Ramadhan disunatkan untuk awal berbuka dan lewat bersahur.

Ulama mendefinisikan puasa dengan banyak makna:
1, Bulan Ibadat: seharusnya menjadi budaya dalam masyarakat kita untuk memperbanyakkan ibadat dalam bulan Ramadhan.

2, Bulan bangun Malam. Dan ALLah menganugerahkan LailatulQadr dalam Ramadhan.
3, Bulan Al Quran: 17 Ramadhan, diturunkan Al Quran
4, Bulan berpuasa: menahan diri

Beberapa amalan yang seharusnya tdiak dikaitkan secara langsung dengan Ramadhan seperti adat memasang pelita dengan fahaman menerangi malaikat yang lalu. Seharusnya rumah diterangi dengan tahlil, tahmid dan takbir.

Sementara tidak seharusnya amalan meminta ampun dan maaf pada hari raya sahaja, sedangkan ia perlu dilaksanakan bila melakukan kesalahan.

dan begitulah juga dengan amalan menziarahi kubur...apakah kita mengingati mati saat aidilfitri dan tibanya ramadhan sahaja...

Comments

Popular posts from this blog

+persepsi dan pengorbanan+

Kembara Rohani yang baru.. .