Kuliah Ahad 2 0gos 2009

Kuliah kali ini disampaikan oleh Ustaz Muda: Amir Muttaqin bin Abd. Ghani

dan kali ini kami sekeluarga, saya, mama dan adik2 lewat sedikit. Ceramah kali ini masih lagi menyentuh serba sedikit tentang Isra' dn mikraj... namun tajuk utama yang dibicarakan ialah:

4 golongan yang tidak akan dihisab dan akan terus masuk kedalam syurga:

1. Golongan alim ulama yang tidak jemu mencari ilmu dan mengamalkan ilmunya. Mudah untuk ditulis dan diperkatakan namun sukar untuk mengamalkan. Ustaz membincangkan betapa hari ini ramai golongan ilmuwan yang mempunyai ilmu namun masih kurang pengamalan: lihat sahaja doktor2 yang menjual MC kepada pesakit, peguambela yang adakalanya membela mereka yang salah, malah golongan beragama yang bercakap atas dasar agama tapi tiada pengamalan, malah terdapat golongan agama sendiri yang menconteng arang ke muka mereka sendiri.

dan seperti biasa ustaz tidak lupa bercerita tentang pengalamannya memandikan seorang imam...sekali lagi saya tidak pandai bercerita tentangnya, namun yang pasti mati itu terbahagi kpd suul khtimah dan husnul khatimah...dan amalan lah yang bakal menentukan mana-mana keadaan yang bakal kita hadabi bila berhadapan dengan kematian kita kelak.

2. Golongan yang mencari hasil yang baik kemudian mendermakan hasil tersebut ke jalan ALLah. Pada tajuk yang ini Ustaz menegaskan agar kita seharusnya memastikan ke mana sumber yang kita dermakan. Kita juga perlu meyakini bahawa ALLah akan menggantikan apa yang telah kita dermakan dengan gantian yang berganda, namun kita tidak seharusnyamempersoalkan bilakah derma yang kita keluarkan itu bakal diganti.

Berbicara tentang derma, hasil dan pendpatan, ustaz juga turut mnyentuh tentang pendapatan yang kita perolehi untuk menderma, seharusnya pekerjaan yang kita lakukan itu tidak menghalang kita dari melaksankan perintah-perintah ALLah. Yusuf Al Qardhawi telah mengeluarkan fatwa bahawa sekiranya seseorang berniaga di pasar malam dan terlepas waktu maghribnya maka pendapatan yang diperolehi selepas masuk waktu isha adalah dikira haram...

Ustaz turut bercerita pengalamannya bersedekah di bumi anbia'. Memandangkan itu pengalaman peribadi, hanya dia sahaja yang layak bercerita. yang pastinya, janji ALlah itu benar. Setiap yang dilaburkan ke atas jalan ALlah pasti akan diganti dengan sesuatu yang berganda.

3. Golongan yang memperolehi haji yang mabrur. Ustaz menegaskan ibadat haji perlu dilaksanakan dengan niat yang tetap. Kita perlu fokus pada ibadah dan tidak perkara selain dari Allah.

4. Golongan mati syahid. Jangan persoalkan bagaimana untuk mati syahid kerana ia adalah pemberian dan kurniaan Allah Taala.

Setelah para sahabat mendengar jani2 Rasulullah untuk golongan yang masuk syurga tanpa dihisab ini, mereka menangis teresak2. Kenapa? kerana...tawaran tersebut adalah khusus untuk umat akhir zaman.

Usai perbincangan tentang perkara diatas, ustaz diajukan dengan pelbagai soalan yang pada pandangan saya mempunyai ilmu dan manfaat yang tersendiri. Antara jawapan yang diperbincangkan ialah berkaitan syarat2 bersanding dan perkahwinan. Ustaz menyatakan bahawa persandingan perlulah dalam keadaan tertutup dan menutup aurat. Sekiranya ia perlu dilaksnakan secara terang-terangan, ia perlu dipertontonkn kepada khalayak ramai dengan niat untuk memaklumkan bahawa pasangan pengantin tersebut telah pun berkahwin.

Ustaz turut menegaskan bahawa sesebuah perkahwinan itu akan rosak olee beberapa perkara
1. menabur beras kunyit
2. membaca jampi mentera
3. berandam yang melampaui batas sehingga hilang bentuk asal
4. berhias berlebih-lebihan
5. kenduri yang berlebih-lebihan
6. menyediakan hadiah sebagai satu kemestian

hmm...teringat cerita kenduri mama dan abah yg ketika itu jauh di perantauan..tiada persandingan, malah tiada gambar kenangan walau sekeping, tiada kenduri besar-besaran sebaliknya mama kata mereka menjamu sahabat handai mereka mee hoon sup sahaja..tiada hantaran yang mahal2 cuma sebentuk cincin...

Comments

Ibnu Ghani said…
Alhamdulillah, ada juga insan yang sudi menyebarkan dakwah yang cuba ana samapaikan.

Semoga usaha ini berterusan. Ana doakan, tuan punya diri dirahmati Allah dan keluarganya terselamat dunia dan akhirat.

Semoga Allah merahmati segala usaha kita..
insan said…
amin..seronok rasanya didoakan oleh org2 seperti ustaz...terima kasih...
nanti doala bnyak2 lagi yer..

Moga ALLah mempermudahkan setiap usaha yang dibuat dan moga hati ini lurus dan ikhlas kerananya..

Popular posts from this blog

+persepsi dan pengorbanan+

Kembara Rohani yang baru.. .