KULIAH AHAD 6 SEPTEMBER 09

Ada banyak maklumat yang Ustaz Yusaini beri hari ini....higgakan tidak menang tangan saya untuk menyalinnya, namun segalanya lebih berkisar tentang puasa, al quran dan tangisan Rasulullah...

Setiap satunya sangat bermakna..

Ustaz bercerita tentang perbezaan puasa seorang mukmin dengan seorang munafik...

Puasa adalah ujian kita menjalani perintah ALLah. Puasa menduga adakah kita benar2 hamba. Mendidik diri menjadi hamba ALLah, sebagai hamba kita di suruh memperbesarkan perintah ALLah. Bukan puasa itu yang menjadi isunya, sebaliknya kepatuham kita kita perintah yang telah Allah tetapkan. Tuan Haji Ghazali turut menambah, antara kita dan ALlah adalah antara tuan dan hamba..seharusnya kita mematuhi perintah yang telah ditetapkan tanpa banyak soal.

Seorang mukmin akan menikmati Ramadhan dan menghayati Ramdhan sebagai nikmat yang sukar diperolehi. Seorang mukmin akan bersedih apabila semakin jauh Ramadhan dan semakin hampirnya Syawal. Sesungguhnya Ramadhan itu memberi 100 rahmat, kesenangan dan peluang untuk seorang mukmin memperbaiki diri dan mendekatkan diri pada Allah.

Sebaliknya seorng munafiq pula akan tersiksa dengan bulan Ramadhan..dan bila semakin hampirnya Syawal..semakin bergembira org munafiq tersebut.

Ustaz turut memperingatkan amalan yang perlu diperbanyakkan dalam bulan Ramadhan antaranya:
1. Tahlil: Lailahaillallah : Sesungguhnya bacaan tersebut lebih berat dar langit dan
bumi serta isinya.
2. Istighfar : Terutama sekali ketika waktu sahur
3. Pohonlah syurga, sesungguhnya ALlah membuka pintu syurga itu seluasnya pada bulan
Ramadhan.
4. Mohon keselamatan api neraka...

Terlalu besar kelebihan yang terdalam dalam Ramadhan, terpulang kepada kita sebagai hamba untuk mengambil peluang yang ada atau membiarkan ia berlalu pergi meninggalkan hanya lapar dan dahaga.

Bercakap mengenai Ramadhan, Ustaz turut menyentuh isu pembacaan Al Quran. Ustaz berpendapat bahawa tadarus Al Quran yang sering dijalankan sempena Ramadhan sejak akhir-akhir ini seumpama berakar menjadi budaya dan semakin kukuh hingga menjadi adat yang perlu dilaksanakan dalam bulan Ramadhan. Padahal, keagungan Al Quran itu bukan sahaja perlu dibaca atau perlu dikhatamkan dalam waktu yang tertentu dan ditetapkan oleh pembaca itu sendiri, ia perlu difahami malah dihayati.

Al Quran adalah panduan dalam kehidupan. Terkandung di dalamnya 500 ayat hukum yng memberi kita panduan dalam menjalani kehidupan seharian.

Rasulullah SAW pernah pada satu ketika meminta Abdullah Bin Masud membacakan beberapa potong ayat kepadanya. Abdullah bin Mas ud tertanya: apakah perlu beliau membacakan ayat Al Quran kepada Rasulullah sedangkan Al quran itu telah diturunkan ALlah melalui wahyu kepada Nabi Muhammad SAW itu sendiri.

Rasulullah bersabda bahawa baginda suka mendengar bacaan dari orang lain.
Lantaran itu menjadi salah satu sunnah untuk mendengar bacaan Al quran dari orang lain dan bukan hanya membacanya sendirian.

Abdullah Ibnu Mas ud lantas membaca sepotong ayat dari surah An Nisa, ayat 14.

Maka bagaimanakah halnya org kafir nanti, apabila kami mendatangkan seseorang saksi iaitu rasul dari tiap-tiap umat dan kami mendatangakn kamu Muhammad sebagai saksi atas mereka itu sebagai umatmu.

Mendengar ayat tersebut. Rasulullah menangis. Baginda menangis mengenangkan nasib umatnya. Sesungguhnya baginda bukan sahaja menjadi saksi kepada orang yang beriman...baginda turut menjadi saksi kepada mereka yang engkar dan fakir. Tangisan itu jelas menunjukkan kasih Rasul pada umatnya. Lihat sahaja apa yang tercatat dalam Al Quran Surah Taubah: ayat 128

Sesungguhnya telah datang kepadamu seorang rasul dari kaummu sendiri. berat terasa olehnya penderitaanmu, sangat menginginkan (keimanan dan keselamatan) bagimu, amat belas kasihan lagi penyayang terhadap orangorang mukmin

Berdasarkan cerita tersebut, Ustaz menerangkan bahawa salah satu adab dalam membaca Al Quran ialah menangis ketika membacanya....fahamilah makna yang terkandung dalam mukjizat agung tersebut, dan tangisilah nasib diri yang masih tidak tentu.

Tidak memahami Al Quran, belajar dan berusaha untuk menghayati dan memahami. Bila Al Quran diletakkan dihadapan dan menjadi panduan dalam setiap keputusan kehidupan, ALlah memberi jaminan syurga tanpa halangan.

Diceritakan pula pada satu ketika Saidina Umar melalui majli ilmu Ubay Bin Kaab yang mentafsirkan ayat pembalasan hari akhirat. Seabik mendengar apa yang diutarakan, Saidina Umar pengsan dek kerana takut dengan apa yang didengarinya..

Dalamilah Al Quran ....kerana dalam diam ia sebenarnya teman yang tidak akan hilang, melainkan kita sendiri yang meninggalkannya. Tinggalkan urusan dunia yang tidak akn habis melainkan bila maut yang bakal menjengah. Sediakan bekal akhirat, supaya hidup yang satiu lagi tidak kita sunyi.

Nabi Muhammad SAW sendiri pernah bersabda: Dia akhir zaman kelak, umat ku akan membesarkan urusan dunia berbanding urusan akhirat.

Nah, kita sudah pun di akhir zaman, cuma masih belum bertemu penghujungnya.

Pada waktu yang sama, Ustaz turut menyentuh isu mengapa kita solat dan puasa, namun ia masih belum mampu menghalang diri dari melakukan maksiat. Menurut ustaz jawapannya ada pada makanan yang kita ambil hari-hari.

Ulama terdahulu sangat menitikberatkan isu makanan. pemakanan yang halal sebenarnya membantu malah menjamin kesolehan. Sesungguhnya makanan itu membentuk hati. Makanlah makanan yang halal, hati jadi jernih lantas membuahkan akhlak yang mulia.

Dan terakhir, ustaz bercerita tentang kisah yang pada satu ketika solat sunat gerhana matahari. Apabila gerhana, Rasulullah segera menunaikan solat, dan dalam satu hadith baginda menunaikan berdiri untuk menunaikan solat tersebut terlalu lama sehingga disangka orang bahawa baginda tidak akan rukuk. Dan bila baginda rukuk, seolah-olah baginda tidak akan bangkit lagi dan begitu jugalah apabila baginda sujud. Sujudnya terlalu lam seolah-olah tidak mahu bangun. Dan dalam solat tersebut baginda menangis dan merintih..

Sesungguhnya pabila melihat gerhana tersebut, Nabi menyagka bahawa bala akan turun.

Dalam satu hadith Qudsi: Sesungguhnya Allah telah lama bercita-cita untuk menurunkan azab dan bala di dunia kerana maksiat yang berleluasa, namun semua itu tertahan kerana masih ada lagi mereka yang menyebut dan mengingati ALLah. Bumi tidak akan hancur bila masih ada orang yang menyebut nama ALlah.

Nabi Muhammad SAW mengeluh, bukankah ALLah telah berjanji tidak akan menurunkan bala sedangkan baginda dan pengikutnya masih lagi menyebut dan mengingati ALLah....

Sekali lagi risau Rasulullah SAw dan tangis tersebut untuk hambanya.. menakjubkan bila baginda turut memikirkan kita yang tidak pernah ditemuinya...Andai diri mengatakan kasih yang kita miliki tidak bertepi, sesungguhnya kasih Rasulullah tiada penghujung, lihat sahaja syafaatnya..Subhanaalah..

Ustaz mengingatkan, sesungguhnya yang akan masuk syurga itu sangat sedikit...seumpama segenggam...jadilah yang sedkiti itu. Perbanyakkan mengingati ALlah dan selamatkan lah bumi dari hancur.

kenapa pula bala datang tidak bertimpa dewasa ini? wabak penyakit dan kematian yang tidak terduga...

mungkin....kita sudah semakin jauh meninggalkan ALlah...terlalu sibuk urusan dunia, hingga lupa dunia ini sebenarnya sudah terlalu tua...

Comments

Popular posts from this blog

+persepsi dan pengorbanan+

Kembara Rohani yang baru.. .