Kacamata sikecil

Hari ni bilik guru, sedang sibuk menanda buku... masuk dua anak murid saya...entah apa yang dicari.. yang pasti bukannya saya...

Sempat juga si Redhwan dan Hasan menegur dan memberi salam pada saya...

Sebelum keluar...tiba2 si Redhwan berpatah balik ke globe yg ada tak jauh dari meja saya..

Memutar-mutar globe itu sambil berkata; mana negara Israel huh???(Ada ke Negara Israel ????)

Dari kacamata budak berusia 12 tahun: Kalau semua negara bersatu kita boleh kalahkan Israel yang kecil ini.......

Tangan saya berhenti menulis rancangan mengajar...budak berusia 12 tahun sudah pandai menilai..

Semalam ketika saya masuk ke kelas.. masing-masing sibuk buka buku teks matematik.. tapi Redhwan leka dengan suratkhabar Berita Harian, ruangan dunia dan tentunya berita kekejaman Palestin.....

Dan saya terpaksa menyuruh dia menyimpan akhbar tersebut...

Israel nih cikgu kejam sangat....


Dia kenal bahawa mereka yang ada di Palestin sana adalah teman-temannya...

Ada yang seusia dengannya...

Dia tahu apa yang berlaku adalah tidak adil!!!! Maha suci ALLah, dia menilai mana yang benar dan mana yang salah.....


Andai Israel boleh mendidik anak kecil mereka membenci Islam.. mengapa tidak kita menanam semangat mencintai saudara dan sahabat kita yang lain....... mempertahankan nilai dan harga diri...................


STOP SUPPORTING CHILD KILLERS!!!!!!








Adalah menjadi kewajiban bagi membantu saudara sendiri...mereka saudara kita...

Berat mana masalah yang kita hadapi adakah ia mampu menandingi beban yang telah ditanggung oleh saudara kita di Gaza sana.....
Kita di dunia tidak diciptakan oleh ALLah bersendirian, kita ada orang sekeliling dan setiap satunya mempunyai fungsi dan sebenarnya adalah harta untuk kita... ada nilai malah ia adalah sokongan untuk ibadah yang kita lakukan..

jika tidak masakan ALLah ciptakan imam, untuk kita ikuti.
Jika tidak, masakan ALlah ciptakan ibu untuk kita hormati, bapa untuk memberi naungan..
Sahabat , jiran dan teman untuk melahirkan rasa dan perasaan....

Untuk apa senyuman kita jika tidak disampaikan kepada yang lain..

Kerana kita tidak perlu sendiri...
Sebagaimana yang lain memerlukan kita dan kita memerlukan yang lain

Mereka di Palestin perlukan kita...
Sampaikanlah doa dan laksanakan kewajiban yang perlu kita tunaikan..

Redhwan.....Ketua kelas ini akan sentiasa menyampaikan terima kasih cikgu setiap kali saya keluar kelas selesai saya mengajar.....

Kali ini kalau lah boleh awak dengar; TERIMA KASIH REDHWAN!!!

URL: http://www.inminds.com/boycott-brands.html

Comments

Popular posts from this blog

+persepsi dan pengorbanan+

Kembara Rohani yang baru.. .