peringatan kematian untuk erti kehidupan

25 Januari 2009

Awal pagi itu rasa sungguh2 malas untuk ke surau seperti biasa...
Apatah lagi bila tghari nanti ada tamu yg bakal bertandang... Kawan2 si Asmak.

Hmm alasan je tuh, iman itu turun dan naik...mood manusia juga begitu, malah ada kajian yang mengatakan mood wanita lebih cepat berubah berbanding lelaki...hmm ye ke? nampak gayanya malas dah semakin menyinggah..
Tapi kalau tak pergi sekarang... azam untuk istiqamah menghadiri majlis ilmu tak akan terlaksana...

Tiba di surau annur...

Siapa yer penceramah kali ini...ish mudanya penceramah kali ini

dan mukaddimahnya menjadi satu lagi alasan untuk saya kembali menaip disini.....
Panjang juga mukaddimah ustaz muda nih....katanya :

Rasulullah pernah bersabda: Ada 5 golongan yang datang ke majlis ilmu...

1. Golongan yang alim dan menyampaikan ilmu yang dimilikinya
2. Golongan yang belajar...
( Hmm, mujur bawa buku catatan seperti biasa, :) pedih juga dengar kata-kata perlian ustaz muda seorang ini. )
3. Golongan yang mendengar...
4. Golongan yang mencintai ilmu

Namun Rasulullah berpesan, jganlah jadi golongan yang kelima..(sayangnya ustaz tak terang lebih lanjut pula bab satu ini)

mukadimah yang penuh dengan sindiran, namun masih lagi beralas...hehehe. Moga tindakan saya kali ini menyenaraikan saya dalam golongan yang teratas sekali..kalau boleh tersenarai dalam setiap golongan kecuali yang ke5 tuh....

Dan isi ceramah dalam kelas kali ini berkisar tentang Ayat 18, Surah An Naba' Juz 30...

"Iaitu hari (yang pada waktu itu) ditiup sangkakala lalu kamu datang berkelompok-kelompok"

Muadz b. abal bertanya : Aku tidak faham ayat tersebut ya Rasulullah
Rasulullah menjawab: Perkara inilah yang paling aku takuti sekali, pada akhir zaman kelak, manusia akan dibangkitkan kembali dalam 12 golongan dan hanya satu golongan sahaja yang layak untuk memasuki syurga.
11 golongan lagi akan dibangkitkan dalam pelbagai bentuk dan rupa.... (Sayangnya Rasulullah pada kita kan....rindunya menatap wajah org yang sayangkan kita.....)

Golongan pertama: Golongan yang dihidupkan tanpa kaki dan tangan.
(Lucu pula bila ustaz minta dibayangkan keadannya seperti buah terung, namun ngeri pula rasanya bila ustaz kata ini adalah balasan untuk mereka yang sering menyakiti hati tetangganya... Adakala kata kita tak beralas, tindakan kita untuk diri sendiri, moga2 saya dan keluarga dijauhkan dari tergolong dgn kumpulan terung2 ini. Nauzubillah.)

Golongan kedua: Mereka yang dibangkitkan menyerupai babi...bukan seperti babi tapi menyerupai babi....Golongan inilah yang sering melengahkan waktu solat....
( Sejak masuk sekolah dan mula mengajar, agak sukar untuk melaksanakan solat di awal waktu.....kadang2 pekerjaan dan tanggungjawab semasa yang ada seumpama merantai kaki dari melangkah untuk berwudhuk..ish, tapi saya tak nak menyerupai babi...hmm pelu tegas pada diri!!!! patutlah sejak buka sekolah nih mood kian turun.....kesian iman saya...hehehe)

Golongan ketiga: Golongan yang perutnya besar seperti gunung dan dipenuhi ular berbisa....dan mereka inilah yang tidak menunaikan zakat.

Golongan ke4: Keluar darah dari mulut mereka, inilah balasan bagi mereka yang suka berdusta dan becakap bohong. (siakap senohong, gelama ikan duri, bercakap bohong lama2 mencuri)

Golongan ke5: Mereka yang dihidupkan dalam keadaan berbau busuk.. hmm inilah balasan bg org yang mengaut keuntungan dalam jual beli atas penipuan...

Golongan ke6: Mereka yang dicincang pada tengkuk dan bahunya...itulah balasan untuk mereka yg suka tengok maksiat...

Golongan ke 7: Mereka yang keluar tak berlidah, nanah dan darah ada di mulut mereka: inilah balasan mereka yang tidak mahu menyaksikan kebenaran.

Golongan yang ke8: Mereka yang keluar terbalik...kepala dibawah, kaki diatas...ini untuk orang2 yang berzina ketika hayatnya didunia.

Golongan yang ke9: Mereka yang berwajah hitam, mata biru dan perut penuh dengan api...Eksklusif untuk hamba-hamba ALLah yang makan harta anak yatim...

Golongan ke10: Sesiapa yang rasa nak hidup kembali dalam keadaan kulit yang bernanah dan berkudis....buat-buatlah derhaka pada kedua ibubapa masing2.... (Ma dengan abah, K. Ni minta maaf !!!!!!!!!! )

Golongan ke11: Mereka yang buta hati dan mata, gigi seperti tanduk, bibir sampai ke perut...dan dari perut ke peha keluar kotoran.....ini hanya untuk mereka yang minum arak dan minuman keras lain

dan tentunya: golongan yang ke 12......Golongan yang beramal soleh, menjauhi diri dari maksiat, jemaah 5 waktu malah mati dlam keadaan bertaubat.....dan inilah yang bakal mencium bau syurga, yang pantas melalui titian siratulmustaqim, yang wajahnya bercahaya seperti bulan purnama....

Di mana ya saya??? solehahkah saya hingga layak tergolong ke golongan ke 12???? Benarkah saya tidak menyakiti hati iran saya? Benarkah saya tidak melengahkan solat? benarkah saya tidak pernah berasa hati dengan mama dan abah, malah meninggi suara? Benarkah saya bukan anak derhaka????

Rasa sangat jauh...apatah lagi saat ini saya rasa iman semakin goyah.....
solat saya kian hilang keinginan untuk khusyuknya... dimana silap saya?????
Istiqamah saya semakin pudar.

Moga ALLah tidak terus berpaling dan meninggalkan saya.......
Moga saya masih lagi tersenarai dalam senarai mereka yang menerima rahmat dan hidayahnya...

Saya hamba yang sering menzalimi diri sendiri...........

Terima kasih atas peringatan untuk kematian, semoga ustaz terus diberi kekuatan untuk berdakwah. Untuk lebih banyak peringatan lagi, intailah www.ibnughani.blogspot.com . Moga ilmu yang bermanfaat itu akan terus tersebar luas....

Moga ALLah pandang usaha saya ini malah menjadikan ia alasan untuk menambah rahmat dan hidayahnya pada diri yang serba kekurangan ini.......

Comments

Popular posts from this blog

+persepsi dan pengorbanan+

Kembara Rohani yang baru.. .