+Komen Iklan RaYer+

Hmmm..nak rayer dah rupanya....2, 3 iklan raye dah pun tersiar di tv. Lagu-lagu raya pun banyak dah berkumandang di radio dan tv....

iklan apa yang best yer.... iklan rayer tv3 best juga...citer budak bndar balik kg.' ada ular tak?...ada buaya tak' cuutenyer...

Iklan apa lagi yer.....tentulah iklan petronas...kecik2 dulu saya pernah baca cerita yg terpapar tuh, cuma x de la bab lampin2 nih, itu zaman modennyer citer...Tak pernah tengok lagi ke, cuba klik http://202.71.107.161/petronas/bm/tvc2.asp . (Terima kasih En. Effandi (",) !! )

Kalau tv3 citer tentang budak cute2, petronas pula citer pasal mereka yang kita panggil warga emas... jurang yang sangat berbeza....satu merupakan permulaan pada kehidupan, dan kita maklum bahawa saat yang satu lagi adalah saat kita menghampiri penghujungnya...sangat hampir...

Ingat tak hadith Rasulullah ingatlah waktu mudamu sebelum tua...muda dan tua...

Perasan atau tidak...ALlah takdirkan anak kecil dan warga tua sebagai golongan yang sangat sensitif dgn erti kasih sayang....sangat sensitif dengan belaian..hmmm di mana warga yg sebaya dgn saya ye?....mungkin masing2 sibuk dengan urusan mencapai cita-cita...merancang kehidupan..rancangan apa yg perlu dilakukan oleh anak kecil jika mereka punya ibubapa. Cita-cita apalagi yg nak dicapai oleh si tua jika hanya menanti waktunya...

Sayangnya..mereka yg sebaya saya kdg2 leka hingga lupa nak merancang kasih-sayang untuk si kecil malahan alpa untuk mencapai impian si tua yg inginkan anaknya mengenang jasa....

Mengingatkan diri sendiri..moga saya tak termasuk dalam golongan itu...Saya bukanlah anak yang baik, walaupun org kata saya lembut tapi saya degil dan keras hati....Moga saya diberi petunjuk dan berjaya merealisasikan impian mak dan abah memperolehi anak yang solehah..Insya ALlah.....

Akhirnya, saya titipkan lirik lagu dari Ramli Sarip ini: senandung hidup berbudi...
mungkin ada benarnya...

Ombak lautan berombak
Mengapa mengubah pasir di pantai

Bayu bertiuplah bayu
Mengapa menjadi ribut dan badai
Begitu kita merancangkan
Belum pasti hadirnya kebahagiaan
Fahamlah apa itu takdir
Akan berseri hidup yang ditadbir

Hidup menggadai harta
Agar diri berharga
Janganlah kau salah mengerti
Kelak kau kan menggadai diri

Mencari penghormatan
Janganlah sampai terkorban
Yang mulia pasti kita hormatkan
Yang rendah jangan dihinakan

Tenang di air yang tenang
Jangan di sangka boleh direnang
Kail panjanglah sejengkal
Janganlah lautan hendak diduga
Itulah pesan orang lama
Menjadi bekal pada yang berusaha
Ingatlah pepatah ini
Menjadi panduan hidup berbudi

'Kasihanilah anak kecil kerana ia merupakan masa silammu dan hormatilah warga tua kerana ia merupakan masa hadapan mu.....'

Comments

Popular posts from this blog

+persepsi dan pengorbanan+

Kembara Rohani yang baru.. .