+ WaJaH +

Berbumbungkan angkasa kelabu
Lantainya bumi retak seribu
Setiap langkah perjalananmu
Beronak berliku

Betapa berat mata memandang
Berat bahu menggalas bebanan
Belum sempat menitis ke pipi
Tangisan kering sendiri

Berkali tersungkur
Pandanganmu kabur
Namun azam meneruskan hidup
Tak pernah luntur
Engkau lah pewira
Di medan derita
Merentasi ranjau kehidupan
Dengan harapan

Luahan rasa derita jiwa
Pada wajah tiada rahsia
Menunggu malang berganti tuah
Usah kau berputus asa

Kaulah perwira.....

3 tahun lepas...saat pulang dari berhari raya dan singgah di sebuah Masjid di bandar berhampiran..saya lihat Shifa' adik bongsu saya menghulurkan angpau raya yang diterimanya pada hamba ALlah yang sedang berteleku atas kerusi rodanya..shifa' senyum dan saya tahu dia gembira..

Hari ini...Shifa' tak pernah lupa pada teman-temannya yang telah kehilangan bapa mereka..adakalanya dia simpan apa sahaja yang saya beri dan bawa ke rumah sebelah..dia tertawa dan teman-temannya sangat gembira dengan kehadirannya....

Shifa' jarang tunjukkan rasa sedih bila berhadapan dengan peristiwa sebegini..tapi dia tak pernah lokek untuk membantu..bila kami menonton 'bersamamu' dia beri penuh perhatian tapi tertawa dan senyum bila diusik..Pengajaran yang cukup bermakna saya terima..Penderitaan mereka hanya mereka yang tahu dan rasa..simpati kita tak bermakna kita harus turut sama menangisi apa yang mereka lalui..Tanpa disedari Shifa' buat mereka lupa pada derita mereka..memperingatkan bahawa masih ada suka yang harus dinikmati...sekali lagi anak kecil ini mengajar saya.

Comments

Popular posts from this blog

+persepsi dan pengorbanan+

Kembara Rohani yang baru.. .