Saya beli harumanis ini di sekolah
..
Datang seorang guru lain bertanya harganya..
..
Terkejut dia bila saya kata RM40 sekilo
..
" Boleh buat belanja dapur Aini"
..
Terkesima saya..
Dan saya habiskan RM200 untuk mangga harumanis sahaja..
..
ALlahuakbar...saya ditegur ALlah secara tidak langsung
..
Rasanya macam mangga biasa, mungkin lebih lemak dan manis...tapi masih rasa mangga...tiada yg jauh berbeza.. Namun teguran ALlah beri buat saya terngiang-ngiang hingga kini.
...
Betul apa yang @drmaza_official tulis
..
" sedap atau tidak makanan sering terletak pada lidah yang memakannya. Walaupun resepi itu penting, namun jiwa dan lidah yang menikmati itu lebih penting. Tidakkah kita lihat orang sakit yang merasai segala makanan itu pahit dan hilang selera? Tidakkah kita lihat orang terguris dan merajuk itu hilang minat kepada hidangan yang diberikan? Demikian setiap keindahan sering bergantung kepada mata orang yang melihatnya. Orang yang melihat dunia dari jendela Tuhan dan hari Akhirat tentu tidak sama rasa dengan yang melihat dunia itu dengan kebendaan semata."

Allahuakbar..Maka nikmat TuhanMu yang manakah yang kamu dustakan..
..
Rezeki ALlah beri berbeza untuk kita..tapi kitalah yang harus bertindak atas rezeki yang kita miliki, biar sama rasa, biar sama dinikmati..biar sama tahu dan sedar diri...apa jua rezekiALlah yang beri...

Salam Ramadhan buat semua...ini hanyalah tulisan sekadar peringatan buat diri sendiri...namun moga kita sama2 memahami dan sama2 manfaatkan apa yg ALlah beri....

Comments

Popular posts from this blog

+persepsi dan pengorbanan+

Kembara Rohani yang baru.. .