Masak-masak n makan-makan

Nak mengaku pandai masak..itu memalukan diri sendiri namanya..Nak kata pandai masak...saya masih boleh masak yang mudah-mudah..kiranya tidakla teruk sangat..


Tapi saya suka masak bila lihat suami saya begitu berselera makan masakan lagi..Bonus bila suami saya puji masakan saya...mulalah nak cuba macam-macam masakan...

Buku yang banyak membantu saya di dapur
Mereka bertanya kepada mu Wahai Muhammad. Apakah makanan yang dihalalkan bagi mereka?' Bagi menjawabnya..katakanlah" Dihalalkan bagi kamu yang lazat-lazat serta baik-baik dan buruan yang ditangkap oleh binatang-binatang pemburu yang telah kamu ajar untuk berburu mengikut cara pelatih-pelatih bintang pemburu. (Al Maidah : 4)

Ayat surah Maidah yang ini sebenarnya lebih menekankan tentang binatang pemburuan dan cara pemburuan yang halal untuk dimakan, tapi saya suka awal ayat tersebut....Dihalalkan bagi kamu yang lazat-lazat serta baik-baik

Masakan saya lazat..hmm itu subjektif tapi insyaALlah berusaha untuk menyediakan yang terbaik untuk keluarga saya...Siapa lagi yang kan sediakan yang terbaik jika bukan saya...hmm takkan lah budak kat Mc Donald tu kot...

Mama pesan..bila masak sendiri..kita yang jaga kualitinya..kita yang olah keberkatan masakan kita...kita yang hidup suburkan ia dengan kasih sayang dan harapan agar makanan tersebut dapat mengukuhkan dan menguatkan tubuh badan keluarga kita..memudahkan anggota keluarga beribadat...dan tentunya salah satu usaha memberikan yang terbaik untuk keuarga... bukankah dengan makanan itu mampu mempertingkatkan akal fikiran yang seterusnya memandu kepada emosi yang sihat..bila emosi sihat..hidup rukun kita satu keuarga InshALlah...  :)

Selain masak-masak..saya suka makan-makan juga...

Wahai anak-anak Adam! Pakailah pakaian kamu yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke tempat ibadat (atau mengerjakan sembahyang) dan makanlah serta minumlah dan jangan pula kamu melampau; sesungguhnya ALLah tidak suka akan orang-orang yang melampaui batas.... Al A'raf 7:31

Sayangnya bila makanan, nikmat yang ALlah berikan buat kita dibuang....Mereka yang kenal saya tahu yang saya paling suka menghabiskan makanan yg tak habis..uish tuh yg susah nak kurus tuh..ejak bergelar surirumah pula..sayalah yang menghabiskan makanan suami dan anak..Moga-moga bila Abdul Muhaimin baca entry ibu kali ini...anak ibu ini sudah mula memahami...betapa nikmat yang ringan dan sedia ada itu perlu disyukuri sebaiknya...Jangan membazir ye nak..ambil sedikit dahulu..tak cukup baru ambil lagi yer sayang...

Muslim meriwayatkan daripada Anas r.a :
Adalah Rasulullah s.a.w setelah memakan makanan, selau menjilat ketiga-tiga jarinya seraya berujar; jika terjatuhnsuapan seseorang kamu hendaklah dia mengutipnya, dan dijauhkannya saripada menyusahkan serta hendaklah dimakannya, dan janganlah ditinggalkan untuk dimakan oleh syaitan

kami juga disuruh supaya memelit (agaknya melicinkan) sisa-sisa makanan dalam piring kerana Rasulullah pernah bersabda:

Kamu tidak tahu yang mana satu dari makanan kamu yang ada berkat.
Pendidikan anak-anak dalam islam, jilid 1 ms 521.

Pentingnya makanan itu hingga ia termaktub dalam Al Quran dan Rasulullah sendiri menggariskan adab dan sunnah bila berhadapan dengannya...

Anak-anak ibu sayang...nikmati makanan hari ini..namun jangan lupa usahlah membazir...
Tidak sabar rasanya menanti kalian besar untuk berbuka puasa dengan airtangan ibu......

Moga airtangan ibu dapat menyokong pembesaran Muhaimin dengan baik...menambah keberkatan dalam kehidupan anak ibu ini dan tentunya mempertingkatkan kesukuran dan kecintaan buat Ilahi..

Suami saya..terima kasih yer..makan masakan saya..walaupun saya tahu garamnya kurang..rasanya tidak sedap..tapi penghargaan itu mengharukan...

moga-moga keberkatan singgah dalam kehidupan kita semua... Amin

28 Ramadhan : sambil mengemas barang untuk ke Pahang.   :)

Comments

Popular posts from this blog

+persepsi dan pengorbanan+

Kembara Rohani yang baru.. .