kalau sudah jodoh.....




Saya kahwin lewat.....usia 29 tahun, saya masih single and available...tak cari ker? tak larat cari dah..hehehe yg saya berkenan tak berkenan pada saya...yg berkenan pada saya...saya susah pulak nak terima....

Tapi sebenarnya bak kata orng tua-tua, itu semua cerita jodoh........
Saya tidak mencari namun saya tidak pula menanti jodoh itu tiba......

Setiap hari saya berdoa agar ALLah tetapkan yg terbaik untuk saya.....Saya berusaha untuk memperbaiki diri saya...dan saya mengambil iktibar dari kisah rumahtangga yg ada dihadapan saya, mempersiapkan diri dan cuba untuk menerima hakikat bahawa hidup ini ALlah jadikan punya fasanya tersendiri.....dan akhirnya atas usaha mama dan temannya, bakal suami saya menjengah ke rumah untuk perkenalan yg pertama.......

Walaubagaimanapun..saya masih ragu....saya tidak pasti keputusan mana yg terbaik...Saya tidak mahu memperjudikan nasib saya untuk sesuatu yg tidak pasti...... saya tidak dapat membayangkan hidup bersama seseorang yg tidak pernah saya kenali sepanjang kehidupan saya sebelum ini... Dapatkah dia menyesuaikan diri dgn saya dan begitu juga sebaliknya...dapatkah dia menerima kekurangan saya...dan kuatkah saya untuk menerima kelemahan orng lain yang bakal hidup bersama dgn saya..... benarkah dia yg akan menemani saya disepanjang kehidupan saya dan diakah orngnya yg akan memimpin saya ke syurga......

dan ketika itu istikharah lah jalan terbaik untuk saya...........kerana ALlah lebih mengetahui segalanya....

Oh ya...saya sempat minta Shahir suami kawan baik saya Naemah selidik latarbelakang dia.... (kebetulan pula mereka sama tempat kerja....)  terima kasih yer..dalam ragu, saya tanya pula pendapat teman-teman rapat yg lain........ Saya pernah menolak dia..namun atas usaha teman mama dan mama...dan mungkin ini juga namanya jodoh...... saya mula menerimanya..

Ketika lafaz akad diucapkan..perasaan saya masih kosong....... kami tidak bercinta....kami baru sahaja saling mengenali ketika itu..... dan saya tidak dapat membayangkan kehidupan bersama seseorang yg sangat asing dengan saya......

Namun, sebalik keraguan yg sering membayangi diri saya....

saya menerima hamba Allah yang bergelar suami saya ini atas dasar keyakinan yang jitu...bahawa Allah tidak mensia-siakan doa saya..... saya mohon yg terbaik buat diri dan ALLah itu maha mendengar doa hambanya....

saya tawakal dengan apa yg bakal berlaku.......kerana saya sudah nekad dgn keputusan saya.. andai kelak bahagia menjengah..itulah ketetapan dari ALLah...... andai seribu satu masalah yg timbul, itu jualah takdir yang terbaik dari ALlah untuk saya...... Apa jua yg berlaku, pasti ada hikmah tersendiri dan tentunya membentuk diri agar menjadi hamba yg lebih baik lagi......

dan sekali keputusan ini dibuat...saya tidak mahu menyesal lagi biar apapun yg bakal terjadi.....

dan untuk mereka yg masih ragu.......berdoalah dan kembali lah pada ALLah...yakinilah

WALAU DIGENGGAM KUAT, andai ia bukan milik kita, ia akan terlepas jua...

Walau ...ditolak ke tepi, andai ia untuk kita, ia mendatang jua....

Itulah yang dinamakan, JODOH....

Comments

cinoni said…
:)...moga jodoh kita dgn psgn kita berkekalan hingga akhirnya hayat...
cinoni said…
:)...moga jodoh kita dgn psgn kita berkekalan hingga akhirnya hayat...
insan said…
Amiiiiiin

Popular posts from this blog

+persepsi dan pengorbanan+

Kembara Rohani yang baru.. .