Penangan Teh Tarik....

Bila malam...kebiasaannya saya akan sediakan secawan milo untuk suami.....
Hari ini milo saya habis....maka saya sediakan teh tarik untuk suami dan saya....
dan mulalah saya tidak keruan...tidak boleh tidur....(sejak akhir-akhir ini agak alergic dengan kafein...)

menerawang pula pemikiran saya mahu menulis apa yg patut saya catat dlm catatan saya hari ini...
Alhamdulillah...esok tidak ada kelas tambahan....seronoknya

Bila saya masih berjaga dan menatap 2 hero saya tidur..tidak sangka kehidupan saya sudah begini rupanya.....hari ini, masa yg ada kena dipergunakan sepenuhnya kerana kebiasaannya banyak 'unexpected incident' apatah lagi bila si kecil saya memang berminat mengadap laptop..... jd iniler waktu terbaik untuk saya menulis....

Menjadi isteri masih lagi memberi waktu untuk diri saya sendiri..namun bila bergelar ibu...waktu benar2 perlu digunakan sepenuhnya....

waktu mandi saya ialah bila abdul muhaimin tidur..... kalau tidak hmmmm   depan bilik air dia tunggu saya...mandinya kena cepat2 takut dia terjaga....

waktu solat saya bila pakcik dan makciknyer baik hati menemani dia bermain..kalau tidak hmmmm dia boleh main2 depan kita ketika solat....

waktu mengaji saya ketika dia sedang menyusu ( thanks abg ...bg phone yg boleh download quran) kalau tidak saya tidak sempat mengaji macam dulu.....

waktu masak saya...bila ayahnya ambilalih tugas menjadi ibu...kalau tidak ibu memang tak masak sampai sudah......

masa yang memainkan peranan penting dalam kehidupan saya kini perlu diuruskan dengan baik.... Saya perlu pandai agar....kelak saya tidak menyesal melepaskan saat2 indah ragam dan perangai abdul muhaimin yang kian membesar...namun pada waktu yang sama tugas dan tanggungjawab saya masih dapat dilaksanakan dengan baik.

Perlu menggunakan masa dengan penuh kualiti....Alhamdulillah saya bekerja hingga 1 tghari.....petang saya masih ada masa menolak stroller berjalan-jalan dengan abdul muhaimin.... Dan tiba-tiba tersedar ....di taman permainan depan rumah saya itu dikunjungi kanak2 dan bibik2 jiran saya.(hari bekerja biasanya bibik2 nihlah penemannya..tapi sabtu dan ahad..memang ramai ibubapa di situ...)

Sedihnya bila memikirkan kalau anak saya kelak akan menghabiskan masa bermain sambil diperhatikan oleh pembantu....hmmm siapa tahu mungkin itu bakal berlaku kepada saya...desakan hidup hari ini memungkinkan apa sahaja terjadi..tuntutan pekerjaan adakalanya mengorbankan banyak masa bersama keluarga......namun buat masa ini saya bersyukur dengan perjalanan hidup yg ALlah telah tentukan buat saya...

Abdul Muhaimin...ibu cuba sehabis baik..inshaALlah menghabiskan masa yg ibu ada untuk Amin...namun kalau suatu hari nanti Amin rasa itu masih tidak cukup....ibu harap Amin faham yang ibu bukannya sengaja dan tidak berniat untuk berbuat begitu........

Bila petang ..biasanya saya sibuk nak menyediakan makan malam.....tapi dalam seminggu ini..cuba untuk meluangkan masa membawa abdul muhaimin berjalan-jalan sekitar taman perumahan.....dan macam biasa bibik2 jiran saya yang berborak sesama sendiri itu akan memerhatikan sambil menguntumkan senyuman...


(hmmm  agaknya mereka fikir saya pun bibik juga kot....) d ^_^ b

-----------------------------------------------------------

Comments

Popular posts from this blog

+persepsi dan pengorbanan+

Kembara Rohani yang baru.. .