kuliah Ahad: 7 Jun 2009

Penyampai kali ini..... Ustazah Kalsum

Ustazah Kalsum kali ini bercerita tentang 2 perkara yg melibatkan isu Feqah iaitu Aqiqah dan Masbuk n muafiq

Aqiqah:

Majlis aqiqah itu sunat; mengalihkan darah bayi pada binatang. Org dulu2 berpendapat ia seumpama bayangan agar anak-anak kecil tidak mati dalam keadaan berdarah...dan itu merupakan kepercayaan yg tidak berlandaskan apa-apa...

Aqiqah adalah sunat selagi anak itu belum cukup umur. Bila ank telah cukup umur. Sembelihan itu kita panggil korban.

Daging aqiqah boleh diberi makan pada semua org kecuali org bukan islam iaitu org kafir dan mereka yg telah bernazar... manakala daging korban boleh diberi pd mereka yg bukan islam.

Ustazah turut mengajar: untuk mereka yg bernazar perlu bg mereka bernazar dgn lafaz yg jelas. Contoh yg diberi: Sekiranya aku memperolehi anak lelaki AKU BERNAZAR WAJIB KEATASKU berpuasa 3 hari ....

dan perkara yg dinazarkan itu seharusnya memberi manfaat kpd org yg bernazar atau org sekeliling.

Ketika majlis Aqiqah pula, kebiasaannya ia di sertai dgn kenduri. Ustazah menekankan
lahirnya anak itu perlu lah diazan dan diiqamatkan..tidak kira lelaki atau perempuan: azan dan iqamat perlu dilaksanakan.

Azan dan iqamat itu sebenarnya menanam dalam diri pohon akidah yang awal. Hati akan dilorek dgn kalimah Lailahaillallah MuhammadurRasulullah. Setiapkali penanaman itu dibuat ia perlu dibaja:- bajanya adalah zikrullah, ibu disarankan berzikir ketika melaksanakan aktiviti bersama anak2.

Setelah seminggu, pilihlah nama yang baik dan diaqiqahkan... Rambut dicukur dan ditahnikkan.
Apa itu tahnik yer.. Tahnik itu meletakkan manisan seperti madu atau kurma yang dihancurkan ke dalam mulut bayi...kebiasaanya ia dibuat oleh org yg soleh..dan ibu jari mreka yg meletakkan bhn tersebut perlulah ditolak ke langit2 mulut bayi.

Byi dibacakan surah fatihah, tiga Qul dan doa....surah AL-Qadr dan
besarkanlah dia dengan kehidupan yang bersih dan baik...Berikanlah bayi tersebut kehidupan yg elok dan sebenar. Jadikanlah dia ank2 yg berbakti kpd kedua ibubapa...anak2 yg soleh.

Rambut yg telah dipotong pila ditimbang dan dinilai dgn nilaian emas.... Hasil nilaian itu jugalah disedekahkan malah jika lebih dari itu adalah lebih baik...

masuk bab ke 2: ustazah menerangkan tentang masbuk dan muafiq:

Masbuk itu: apabila imam terdahulu daripada makmum. maksudnya makmum masuk lewat dan tidak sempat membaca fatihah pada rakaat pertama bersama-sama imam.

Muafiq itu: apabila makmum dapat takbiratulihram yg pertama bersama imam dan membaca fatihah bersama-sama imam.

Untuk muafiq, ustazah tegaskan makmum dibolehkan untuk tertinggal 3 rukun panjang bersama-sama imam. Contohnya, imam dan makmum sama-sama solat....imam takbir dan makmum ikut takbir. Makmum sudag jadi makmum muafiq. Imam baca fatihah, kemudian rukuk, takbir dan sujud, manakala makmum pula bacaan fatihahnya agak lewat, ketika imam sujud baru makmum takbir, rukuk dan bersama-sama imam ketika duduk antara 2 sujud..( ketika ini makmum telah tertinggal 3 rukun panjang bersama imam iaitu- bacaan fatihah, rukuk dan sujud. dan ia dibolehkan.....)

manakala untuk mendapat rakaat bg makmum yg masbuk, perlulah bersama-sama imam ketika rukuk. contoh mudah: Imam solat dan telah rukuk, makmum baru masuk dan tidak sempt fatihah bersama imam, menghabiskan bacaan fatihah kemudian rukuk sementara imam pula telah pun takbiratul ihram.... makmum tidak sempat rukuk bersama imam dan rakaat tersebut tidak dikira...makmum perlu mengganti rakaat yg tertinggal dan mencukupkannya.

Namun dibolehkan meninggalkan fatihah, mengangkat takbir dan terus rukuk bersama imam jika seseorang itu masbuk... sekiranya berlaku demikian, makmum sempat rukuk bersama imam dan rakaat tersebut dikira sebagai satu rakaat.

Seronok belajar tentang solat...banyak perkara yg dipandang mudah oleh org ramai dapat diperingatkan kembali..... sekarang bila sudah tahu, perlulah menyampaikan pada yg lain...hehehhe

Comments

Popular posts from this blog

+persepsi dan pengorbanan+

Kembara Rohani yang baru.. .