KULIAH AHAD: 26 APRIL 09

Kuliah terakhir untuk bulan April...
Selalunya, saya yang lewat untuk ke kuliah, kali ini penceramah yang lewat...penceramah muda ini perlu mengambil masa dari program yang dihadirinya sebelum ini...
(Saya cuma risau jika ceramahnya habis lewat.. saya perlu mengajar tusyen jam 10.45 pagi kelak.....)

Untuk mukaddimah, ustaz membacakan hadith Rasulullah yg menyarankan untuk bangun malam

Hadith dari Ibnu Abbas: Brangsiapa yg bangun 1/3 malam, maka dihilangkan daripadanya 1/3 amalan jahat drpd hidupnya dan dijauhkan dari golongan yang sesat:

Ustaz muda Amir Muttaqin b. Ghani kali ini bercerita tentang 4 golongan yang sesat...

1. Golongan yang tidak mengerjakan perintah ALLah dan menurut hawa nafsu.

Golongan ini tidak buat apa yang disuruh dan tidak meninggalkan apa yang dilarang.
Manusia itu terjadi dalam keadaan yang cukup mulia, bahkan kemuliaan itu bertambah apabila kita bertakwa kepada ALlah... Kemuliaan itu juga bukan berdasarkan seniority atau pangkat atau sebagainya.. Malah Saidina Ali sendiri pernah berkata: Lihat pada apa yang dikat dan bukan pada siapa yang berkata.... ini menunjukkan nilai manusia itu bukan pada siapa tapi pada apa yang dimiliki. Dan ketakwaan itu adalah sesuatu yang oleh kita miliki.

Kemuliaan itu berdasarkan takwa yang kita miliki. Namun dalam kemulian kejadian manusia itu, ALLah campakkan dalam dirinya keinginan dan nafsu. Atas dasar itu manusia ini memerlukan tarbiah dan tarbiah itu mampu mengawal hawa nafsu manusia.

2. Orang yang sesat ialah mereka yang melakukan maksiat dan mengharapkan ALLah mengampunkan dosanya...

Untuk isi yang ini Ustaz bercerita pengalamannya memandikan mayat seorang pondan..... malah rasanya semua maklum betapa seorg yng melakukan kesilapan, ALLah menunjukkan bukti siksaan nya didunia lagi... Saya tidak pandai bercerita hal ini...mungkin kerana bukan saya mengalaminya....atau mungkin keadaannya terlalu teruk...namun nyata sekali balasan ALLah tetap ada untuk makhluk yang mengikngkari perintahnya, melawan ketentuan ALlah adalah satu kesilapan besar!

3. Mengerjakan amalan tetapi dalam masa yang sama mengerjakan maksiat dgn harapan amalan dapat menampung maksiat yang dilaluinya....

( Ketika isi kali ini jam menunjukkan pukul 10.29 pg...saya dah gelisah..
Ada satu lagi isi yg belum ustaz sampaikan...dan saat ini saya perlu memikirkan mana yg lebih aula dan afdhal.. tidak boleh membiarkan anak2 murid saya menanti terlalu lama.. perlu menunjukkan contoh yg baik adalah lebih utama.. tepat 10.30 saya keluar surau dan terlepas isi yang seterusnya.... =(

Alhamdulillah, bila tiba di rumah selepas mengajar, isi terakhir saya perolehi dari mama tersayang....

4. orang yang sesat ialah mereka yang mengerjalan amalan baik namun masih lagi mengumpat...

Nota kali ini kurang huraiannya, mungkin juga kerana fokus saya yg takut terlepas tusyen anak-anak murid saya.....apapun, moga ada kebaikannya walaupun sedikit...dan sekali lagi moga saya mampu istiqamah untuk menghadiri kuliah kali ini, malah mengikut sunnah Rasulullah untuk memanjangkan serta menyampaikannya...

Moga saya, dan umat islam keseluruhannya bukan di kalangan org yg sesat...moga kita semua sama-sama masuk syurga...kan best masuk syurga ramai-ramai hmmmm... amin

Comments

Ibnu Ghani said…
Jazakallah..
Semoga Allah memberi rahmat kepada kita semua

Popular posts from this blog

+persepsi dan pengorbanan+

Kembara Rohani yang baru.. .