KULIAH AHAD: 12 APRIL 09

Penceramah kali ini seorang wanita, ustazah Salbiah dari Seremban.

Saat kelas minggu kali ini....saya agak lewat. tercengang-cengan juga menyalin nota yang tidak dapat dipastikan apa fokus utamanya.......

Namun, setelah diteliti...ia banyak berkisar kepada sikap kita yang seharusnya realistik dalam kehidupan....

Malah kita harus memegang realistik itu dari sudut pandangan yang telah disediakan oleh ALLah. Malah ALLah menyediakan panduan yang harus kita fahami.

Ustazah berkata memahami ayat AL Quran sebagai jalan yang sempit adalah salah...
Seharusnya kita perlu baca, faham dan jelas tentang jalan-jalan orang yang soleh dan jalan2 org yang berdosa yang terdapat di dalam AL-Quran dan tidak memahami AlQuran melalui cara untuk berubat, atau menggunakan alternatif Al Quran untuk tolak bala dan perkara remeh yang lain.

Ustazah bercerita betapa realistiknya apabila Rasulullah menerima wahyu saat usianya 40 tahun. Saat itu Rasulullah sangat arif malah kenal benar dengan selok-belok kota Mekah. Rasulullah kenal penghuni setiap kediaman dan sudah tentunya arif dengan kejiranan yang ada. Bahkan ini memudahkan proses pengembangan dakwah Rasulullah SAW.

Ustazah turut menekankan realistiknya konsep kejiranan. Betapa ALLah menyediakan pahala untuk bersilaturrahmi, malah kita disuruh memulakan sapaan, menegur dan berbaik-baik dengan orang yang tidak mahu menegur kita.

Ustazah turut menyentuh tentang harapan. Ustazah kata, harus ada seseorang yang menghidupkan harapan-harapan manusia. Berilah harapan, memahami kegelisahan, masalah dan keperluan. Ajar dan jangan hanya memberi komen, bersikap realistik, tegur jika ada kesilapan dan kekurangan...dan tegurlah dengan baik, kerana manusia sukar menerima kekerasan.
Ustazah juga ada menyebut betapa pendidikan itu adalah pengorbanan (sebagai seorng guru,saya sangat suka ayat ini!!!)

Realitinya: ambillah manfaat daripada masyarakat.
Realitinya: Perlu ambil tahu dan sedar tentang keadaan kawasan setempat
Realitinya: Kita perlu belajar dan mengambil Al Quran yang lengkap itu sebagai panduan untuk menghadapi realiti kehidupan...

Paling suka sekali bila ustazah menganjurkan kita untuk berjalan dimuka bumi ALLah ini dan melihat realiti dunia...seronok bila dengar ustazah bercerita tentang niagara falls...satu keajaiban dunia yang semestinya real.....hmmmm realitinya bila nak pergi sana????

Comments

Popular posts from this blog

+persepsi dan pengorbanan+

Kembara Rohani yang baru.. .