kita k a w a n

Bila penyakit sukar tidur saya datang…mulalah memikirkan pelbagai perkara…
Kali ini tentang apa yer….

Ini tentang kawan sewaktu saya bergelar postgraduates….

Dia sahabat yang lama tak dihubungi…kenapa yer?? entahlah….

Dia guru renang saya yang pertama…..orngnya rajin, kuat berusaha dan bercita-cita tinggi….

Kami rapat kerana sebilik….. Petang bila tiada kelas, kami rajin duduk di bench sport complex dan bercerita…
Cerita tentang dia, keluarga dan apa jua yg dirasanya….

Dia selalu kata saya sangat beruntung….. dan saya akan mendengar tiap bait katanya….

Kami sama-sama cari kerja untuk cover belanja belajar.....dan sekali lagi kata-kata beruntung dilontarkan bila saya memperolehi jawatan pegawai tadbir di Kementerian Kebudayaan….

Alhamdulillah dia dapat kerja sebagai cashier CC di kolej kediaman kami..

Pada masa yang sama..kami sama2 mohon KPLI…sama-sama mahu jadi guru… Dia kata pada saya dia sangat minat jadi guru…..dan…

Saya kagum dengan setiap usaha yang dilakukan…dia memang berusaha keras!!!!!

Kami berangan mengajar di tempat yang sama……membayangkan bagaimana rasanya menjadi guru…..

Sayangnya….kali ini bukan rezeki dia…dan beruntung saya kali ini penuh dengan rasa yang berbelah bagi……Saya tahu dia pasti sangat,sangat…sangat kecewa, sangat kecewa…

Pengajian Sarjana saya tinggalkan..dan menjalani kursus perguruan selama setahun..
Tapi saya tak pernah lupakan dia…semangatnya saya bawa bersama…Kadang2 saya datang menjenguk dia dan teman sebilik lain..Djohanna dan fatimah…tapi, dia sering tiada..discussion, kerja, library….. =(

Tiada lagi kelas renang, belajar masak capati, goreng cucur bawang dan cerita tepi bench sport complex..Anehkan…satu masa kita pernah jadi sangat rapat dan pada satu waktu yang lain, kita seumpama tak pernah kenal langsung…….

Namun cerita dia tetap saya ikuti.... Pengajian sarjananya hampir tamat, dan dengar-dengarnya dia berjaya dlm tapisan pegawai tadbir diplomatik…..Tahniah.

Allah tetapkan yang terbaik untuk dia…

Abah saya selalu tanya tentang awak…Kami doakan yang terbaik…Awak tetap kawan saya..Benar saya beruntung..Alhamdulillah, tapi awak lebih beruntung memiliki apa sahaja yang awak miliki hari ini dan tidak mungkin akan dimiliki oleh orang lain….

Moga apa yang terpapar ini tidak lagi menjarakkan kita lagi….

Comments

Popular posts from this blog

+persepsi dan pengorbanan+

Kembara Rohani yang baru.. .