+Tragedi Hari Temuduga I+

Tiga malam sebelum temuduga (temuduga untuk pengesahan jawatan guru) tidur awal tapi sering terjaga 3,4 kali,tidur pula mimpi bukan-bukan. Sempat juga membelek buku bekal dari gurubesar sebagai persediaan temuduga : falsafah pendidikan, teras RMK 9, Konsep pembelajran dan macam-macam lagi…..

HARI TEMUDUGA

4 pagi : mata dah berkelip-kelip tak boleh tidur…
5 pagi : Dah buka internet nak tengok cerita dalam suratkhabar hari
nih…..

9.00 pagi dah ada depan bilik temuduga walaupun surat temuduga mencatatkan maklumat seperti di bawah:

Tarikh : 21-06-2006
Masa : 10.30 pagi
Tempat : Aras 1 BlokB3, Kompleks Jabatan Perdana Menteri
Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran, Putrajaya


Penemuduga , Tuan Sarjeet Singh…..ahli suruhanjaya

11 lebih masuk bilik temuduga…dub dab dub dab……..

Ceritakan sedikit tentang kelebihan diri kamu sebagai seorang guru…..
Entah kenapa saya blank tiba-tiba, ambil masa yang lama untuk jawab…..dan serius sampai sekarang tak ingat apa yang saya dah jawab untuk soalan tuh…..

Bila hari guru?
14 Mei eh 13 Mei………serius saya pernah ada maklumat nih dalam kepala otak saya tapi suddenly lost….

Apa tema hari guru…
Saya pun tak ingat saya jawab apa…….tapi saya sure maklumat nih pun pernah ada dlm otak saya

ِApa relevannya PIBG?
Nih pun saya tak ingat saya bantai apa

PLUS singkatan untuk apa?
Lebuhraya utara Selatan, P untuk apa yer..isk keluarlah cepat……Projekla makcik

SPP tu apa? Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran

Ibupejabat dia dimana?
Putrajaya

MBB singkatan untuk apa?
Maybank..Malayan Banking Berhad

Angelina Jolie tuh siapa?
Pelakon…isk cepatla pula kamu menjawabnya….

Siapa suaminya?
Kalau tak silap Brad Pit…

Apa isu terbaru dia?
Lahirkan anak ..

Di mana?
Afrika……

Rudi Hartono tuh siapa?
Pemain badminton

Negara mana?
Indonesia

Sebutkan 2 negara selain Malaysia, nama pemimpin dan ibu negara
Filipina, Gloria Marcapagal Arroyo, Manila
Indonesia, Bambang Susilo Wahyuno, Jakarta

Beri satu isu pendidikan…
Masalah disiplin…

Pukul berapa warta perdana?
Muka konfius….8,8.30 kot….

Soalan terakhir… Germany lawan Ecuador siapa menang…
Muka terkejut ha….tak berjawab..serius tak tahu pun

Keputusannya….Pengetahuan Am yang sangat lemah, banyakkan membaca dan jangan ambil lewa sesetengah perkara (akui kesilapan diri), cepat panik (memang pun)…, dan terlalu lembut (hey….iya ker?!) perlu ada keyakinan dan ketegasan dalam diri……Selain itu nasihat tentang betapa pentingnya mengetahui apa yang ada disekeliling kita bukan setakat bidang kita tapi keseluruhan apa yg berlaku disekeliling kita….tak lupa juga nasihat supaya menjadi guru yang baik dan tak mensia-siakan peluang yang ada

Keluar bilik temuduga dah rasa sedih sangat……….apapun Terima kasih En Sarjeet, InshaAllah saya cuba perbaiki mana yang kurang…..namun rasa tidak selamat tetap ada dalam diri…

Kawan2 yg bakal ditemuduga…All D Best K……..Moga apa yang tertera bakal jadi panduan sikit sebanyak……

kawan-kawan tolonglah doakan saya lepas temuduga nih………..kecewa sangat dgn apa yg berlaku hari ini sebenarnya…tolong saya yer doakan saya tau…Doakan saya jadi guru yang memang layak berada di sini….sedih dengan diri sendiri…….isk..isk..isk

Comments

Popular posts from this blog

+persepsi dan pengorbanan+

Kembara Rohani yang baru.. .