Ulangkaji 1 : Ajar Quran Pada Bayi dan Kanak-Kanak


 Sempena menyambut kelahiran adik yang bakal lahir....ibu mengulangkaji

Teringat permintaan kawan ibu Raudzhatul Fathiyah yang baru habis pantang....Apa salahnya berkongsi ilmu
Pn. Lina : mohon dihalalkan perkongsian ini.

1st lesson : Deria pendengaran

Selepas kenduri aqiqah hari yang ke 8. Ibu dan ayah resah, Abdul Muhaimin menangis tanpa henti seawal selesai isha hinggalah ke jam 5 pg dan adakalanya hingga subuh.

Ketika itu, kami belum berkenalan dengan IPN ( Islamic Parenting Network lagi ) Kami buntu..Di Office, ayah tidur di klinik office, ibu hampir-hampir tertekan...

Alternatif:  Ayah pasang player kuat2, 30 juzu' Al quran..berkumandanglah rumah dengan ayat Al Quran dari mula ayah balik kerja hinggalah ke subuhnya....khatam 1 Quran

8 bulan kemudian:
Secara kebetulan, ibu jumpa Islamic Parenting Network melalui laman sosial Facebook..Terima kasih buat Mak lang kamu....Zarita. Ibu hadiri kursus dan 1 maklumat yang sangat penting dikongsi ketika itu ialah deria pendengaran.

Satu-satunya deria yang berfungsi dari dalam kandungan ialah deria pendengaran. Lantaran itu, saranan berbual dengan bayi dalam kandungan, membaca ayat-ayat quran mahupun memperdengarkan nya ketika bayi dalam kandungan sangat2 digalakkan.
Sunnah Rasulullah : azan dan iqamat ditelinga kiri dan kanan sebaik sahaja selepas bayi dilahirkan memperlihatkan kepentingan fungsi pendengaran itu sendiri.. (huhu ibu ingat lagi, betapa sebaknya ayah saat mengazankan kamu sayang..)

Deria pendengaran perlu dirangsang secara berterusan. Seawal ia mula berfungsi hinggalah hujung akhir kematian kita..Bukankah kebiasaannya kita akan diperdengarkan kalimah tasyahud oleh orang lain saat nazak kita.
Pendengaran berkait rapat dengan penaakulan yang dilakukan oleh otak dan akal kita. Adalanya maklumat tersimpan tanpa kita sedar dan adakalanya proses tersebut berlaku melalui minda tanpa sedar yang kita miliki.


Tindakan yang boleh diambil : Perdengarkan sebanyak mana kebaikan terutama sekali ayat Al quran kepada bayi malahan ketika bayi itu sedang tidur.

Ramai ibubapa sebenarnya maklum tentang hal ini sayangnya kurang bersungguh dalam melaksanakan tindakan seterusnya menjadikannya amalan yang berterusan ( termasuklah ibu kamu ini)...

Apalagi..jom kita alunkan ayat-ayat Al Quran 24 jam di rumah kita......

Ada hikmahnya kamu menangis tanpa henti satu waktu dulu ya Abdul Muhaimin, entah macamana la adik kamu kelak.... Nanti kita sama-sama usaha mendidik keluarga kita ya..Abang Amin... (",)

Nasihat ibu untuk anak2 kesayangan  dan tentunya ibu sendiri...ALLah kurniakan kamu 2 telinga dan 1 mulut....maka perbanyakkanlah mendengar dan tentunya simbolik mulut yang satu digunakan untuk satu tujuan : berkata yang baik2 sahaja.....

Comments

Popular posts from this blog

+persepsi dan pengorbanan+

Kembara Rohani yang baru.. .