9 bulan yang sangat indah......



Alhamdulillah...besar sungguh nikmat ALLah...



kini sudah 9 bulan 9 hari saya bergelar seorang ibu....


Alhamdulillah anak saya sudah tumbuh gigi seawal usianya 5 bulan.. mula merangkak ketika berusia 6 bulan dan hari ini dia sudah pun pandai turun sofa dengan sendiri tanpa bantuan orang lain....


Saya tidak sabar menanti perkembangan selanjutnya...apatah lagi saat dia memulakan langkah yang pertama...... dan saya pasti merindui saat-saat yang berlalu membesarkannya.....walaupun saat tersebut adakalanya rumit, mengorbankan kehendak diri malah melepaskan peluang dan saat-saat saya bebas dahulu..namun saya menyukuri apa yg telah saya lalui..belajar untuk menempatkan diri ke satu fasa kehidupan yang baru dan berbeza.....


Namun, perkara yang tidak mungkin saya lupakan ialah saat menyusukan anak saya...


Awal kelahiran..saya menghadapi masalah menyusukan anak saya...saya menangis bila susu tidak keluar...dan bila anak saya menolak puting saya......


Saya sudah berniat awal kehamilan untuk menyusukan anak saya sehingga 2 tahun..saya mahukan yang terbaik untuk anak saya dan bukankah menyusukan bayi sendiri itu merupakan perintah ALlah.


Para ibu hendaklah menyusukan anaknya selama dua tahun penuh, iaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuannya. Apabila kedua-duanya ingin memberhentikan (sebelum cukup tempoh dua tahun ) dengan kerelaan kedua-duanya melalui perbincangan, tiada dosa bg keduanya... Al Baqarah , 233


Kecewa bila saya tidak dapat melaksanakannya dengan baik.....namun, alhamdulillah saya dikellilingi teman, sahabat, keluarga dan tentunya suami yang sangat membantu...


Terima kasih Naemah, Nazmin, teman-teman FB yang banyak memberi sokongan dan tentunya suami ku Abdul Rahman Abdullah yang sedia ada disisi....


Sesi penyusuan perlukan ketenangan dalam diri si ibu...Saya belajar bertenang dan mula mencampurkan susu badan dengan susu tepung....sebak melihat anak saya minum susu tepung..tapi saya nekad dan berazam ini untuk sementara waktu sahaja.....


Saya berurut..mula makan lobak putih, sawi, peria katak, minum oat dan susu, susu soya..makan kurma ...masak nasi dengan halba.....


dan alhamdulillah...hari ini anak saya hanya mahu susu ibunya dan tidak mahu menggunakan botol...leceh bagi sesetengah orang tapi puas bagi diri saya sendiri...... Saya suka bila dia tak sabar menanti kepulangan saya....


Saya suka melihat riak wajahnya keletah dan senyumnya yang mahu saya memegang dia sebaik sahaja sampai dihadapan pintu rumah...


Dan bila dia sakit tangan, kaki dan mulut baru-baru ini....saya sangat sedih dan takut...risau dia tidak lagi menyusu badan... namun alhamdulillah...dia kembali menyusu badan setelah seminggu berpuasa......


Doa saya ...moga saya dapat melaksanakan program penyusuan ini dengan sempurna...Saya mahu menyusukan anak saya sehingga 2 tahun...dia anak saya dan dia perlu mendapatkan haknya yang perlu saya berikan....


ya ALlah...bantu hambamu ini menunaikan perintah MU...... Saya ada setahun 3 bulan sahaja lagi.... Go Ibu Go...........

Saya mahu menulis lagi..tp anak saya sudah memanggil...... ;)


Comments

sama2 kita mengekalkan nikmat penyusuan itu. :)

Popular posts from this blog

+persepsi dan pengorbanan+

Kembara Rohani yang baru.. .