program solehah, pendakwah wanita dan saya

Menonton program realiti tv penentuan gelaran Solehah malam tadi menyebabkan banyak airmata saya mengalir...maklumlah realiti tv ala-ala akademi fantasia gitu..

Bezanya tangisan dalam solehah ini banyak memberi kesan pada rohani dan pembangunan kendiri...tidak sama dengan tangisan AF yang lebih banyak berkisar pada simpati dan empati ( itu saya lak..lain orang lain ek..)

Bezanya juga tangisan dalam rancangan program solehah ini InsyaALLah dikira sebagai satu wadah mendekatkan diri pada Allah, mengajak kepada kebaikan dan menyeru 'amal ma'ruf nahi mungkar'

Akur..program sebegini tidak lari dr kritikan2 sosial, mungkin kerana menampilkan peribadi wanita itu sendiri dikhalayak ramai..lari dari adat timur yang kebiasaannya tidak mahu anak2 gadis menonjolkan diri...

Tapi kalau nak dibandingkan dengan filem 'ombak rindu' yang menjadi bualan hangat dan filem pecah panggung baru-baru ini..ikon gadis melayu islam yang ingin ditampilkan antara keduanya bagi saya jelas berbeza.....

Saya imbas balik komentar Ali Atan mengenai filem Ombak Rindu. Kutipan tinggi? Pada saya itu tidak bermakna filem itu "berjaya". Apa dia takrifan berjaya sebenarnya....?? "Agama pada Ustazah Izzah hanya pada tudung, kenaifan mengajar dan membaca Al-Quran. Agama pada Pak Dollah & isterinya pada songkok dan pergi Haji. Sampai bila kita hendak menyaksikan watak Melayu pincang dan keliru? Bilakah kita boleh berbangga pada filem kita yang mengangkat keunggulan identiti dan nilai jatidiri kita?"

Dan saya pula sebenarnya agak malu dengan aksi2 Maya Karin dan Aaron walaupun sebenarnya agak teruja untuk menonton filem tersebut..( maklumlah kita dah baca buku dia.....) Di fikiran saya apakah perasaan pasangan Aaron ataupun mengkin pasangan Maya sendiri melihat aksi tersebut..... (Betullah aktor dan aktress filem kita dah hampir capai tahap Hollywood )

Islam peserta Solehah dengan cerita tabahnya masing2 dalam kehidupan yg dilalui menangani cabaran untuk bergelar pendakwah..... Saya mengikuti program ini.. kisah Elly yg rindukan almarhum ibunya, Rhenny yg sarat mengandung dan berjauhan dari suami, kisah keberanian Sara yg 'zasst ke bawah' , Mazwani pada 'kejantanannya'... dan yg pastinya perjuangan mereka bergelar pendakwah....

Kemenangan Amie Sofia sudah saya jangkakan..Hafizah yg bertugas sebagai guru di Institusi Al-Quran itu mengimbau kenangan ketika saya mencari pekerjaan disebuah sekolah tahfiz di Kuala Lumpur setelah tamat Pengajian...

Ditemani rakan baik sekolah rendah saya Ana, kami ditemuduga oleh seorang yg bertudung labuh dan berhijab, hanya nampak 2 biji matanya......... Menilik sijil2 saya penemuduga tersebut memandang saya atas bawah..

Antara kata2nya lebih kurang yg saya ingat..maklumlah dah 7 ke 8 tahun lepas, x boleh ingat kata2 yg tepat tp lebih kurangla...

" Maahad Hamidiah , sekolah agama..Universiti Islam Antarabangsa..kenapa pakaian awak tak melambangkan ilmu yang telah dipelajari??? kat sini wanita pakai pakaian gelap2, bangun sebelum subuh, tahajud kemudian selepas subuh dhuha...awak sanggup......"

Waktu tuh saya berbaju kurung dan tudung biasa, dan tudung saya masih lagi menutup bahagian dada.....mungkin tidak lengkap kerana warnanya ceria sangat...

Banyak lagi kata2nya yg menghentam saya..sayalah yg kena, sebab Ana memang sekolah biasa, masuk U pun, bukannya UIA..... Waktu tuh Ana memang terkejut dan saya tahu pandangannya pandangan kasihan.... tapi saya diam sikit pun airmata tak saya tumpahkan..

tapi keluar dari sekolah tahfiz tersebut, airmata saya dah mengalir... benar..beza benar saya dibandingkan dia...Moga ALLah beri saya petunjuk dan hidayah .......

Bezanya juga..di UIA, ketika saya sebilik dengn seorng hamba ALLah yg berpurdah ketika semester pendek..bicaranya lembut, kami makan setalam walaupun saya tidak berhijab dan bertudng labuh, kami baca ma'thurat bersama2 walaupun saya tidak berjubah gelap..

Dan itulah bezanya 2 pendakwah tersebut pada pandangan mata saya........

Tahniah Amie Sofia, kalaulah anda membaca hasil tulisan saya ini...... sayalah antara orang2 yg memerlukan dakwah anda.........

Wanita di luar sana, moga kita semua anak, isteri dan ibu yg solehah...Amin....

Comments

Popular posts from this blog

+persepsi dan pengorbanan+

Kembara Rohani yang baru.. .