memanfaatkan dan menghargai apa yg dimiliki

Alhamdulillah ..saya bernafas lagi untuk menyambut tahun baru... 1433 hijrah

Azam baru..hmm terlalu banyak azam dah dibuat...
mahu memiliki, meninggalkan sesuatu malah mengharapkan kesempurnaan...
Azam silih berganti...tidak menjadi kesalahan bukan?

Sempena tahun baru, lembaran baru, maal hijrah yang sering dikaitkan pengorbanan dan penghijrahan...saya hanya mahu menikmati kehidupan mendatang dengan MEMANFAATKAN DAN MENGHARGAI APA YANG SAYA miliki hari ini.....

cukuplah apa yg saya ada sekadarnya...bukan bermaksud saya berada di dalam zon selesa cuma saya mahu belajar mensyukuri....

Manfaat, memperolehi kebaikan daripada satu-satu perkara...tekad mahu mengoptimumkan manfaat dari apa sahaja yang telah saya miliki.....no more baju baru, no need kereta baru or even bag baru....manfaatkan dari apa shj yg telah ada... selama mana msih boleh digunakan....

dan tentunya saya mahu memanfaatkan setiap detik dan waktu yg ada sebaiknya..biarlah setiap detik 1433 ini menjadi ibadah..dipenuhi dengan kebaikan.....

Menghargai..tanda terima kasih untuk satu2 perkara.... tindakan yang melambangkan rasa berterima kasih.....

Ada ketikanya kita terlalu menghargai hinggakan tidak memanfaatkan...

Saya terlalu menghargai hadiah hantaran saya..hinggakan losyen dan minyak wangi pemberian suami masih banyak lagi......ada juga buku2 yang saya terima sebagai hadiah saya letak dan susun cantik2 dalam rak buku tanda penghargaan namun masih tidak dibaca..pernah juga dek kerana terlalu menghargai...makanan yg diberi tamat tarikh luput almaklumlah sayang untuk dimakan.....


Ada ketika sebagai manusia saya juga banyak memanfaatkan namun kurang menghargai...


Kita sering memanfaatkan mereka yg ada disekeliling kita namun adakalanya kita kurang menghargai....
Saya akui adakalanya saya banyak memanfaatkan kebaikan orang2 yg kita sayang namun jarang pula tindakan saya untuk menghargai mereka.....

Memandangkan saya berjiran dengan mama...mama sering hantar lauk..memanfaatkan kedudukan berjiran ini sangat menguntungkan..namun lama sudah rasanya saya tidak melakukan sesuatu yg menggembirakan mama...mungkin kejutan secara tiba..hmmmm

Sebagai isteri...saya beruntung bersuamikan seseorang yg sangat ringan tulang...membantu saya dalam melaksanakan kerja2 rumah...namun saya sendiri tidak pasti setakat mana tindakan menghargai telah saya tunjukkan adakah cukup dengan terima kasih...

Sebagai teman...saya beruntung dikelilingi dengan teman dan sahabat yg baik....sering membantu dan menyokong saya dalam apa jua keadaan...namun setakat mana saya membalas budi mereka..

adakalanya saya hubungi mereka bila nak beli barang jer.....hehehe khas untuk my bestest buddy eina, namun tiada lagi masa senggang kami untuk bercerita seperti dahulu...menghabiskan masa bersama...dan alasannya tentu sekali fasa baru yg sedang saya lalui.. Fasa sebagai ibu dan isteri... Bukan setakat Eina, malah rakan sekerja yg saya temui hari2 juga ada yg mengeluh busynya makcik nih....hehehe maaflah Ta...sampai gossip terbaru pun tak sampai ke telinga...

Buat semua saya mohon ampun dan maaf....

saya bersyukur dgn apa yg saya miliki, saya bersyukur dgn kehadiran kalian semua, tekad saya kali ini saya mahu lebih menghargai dan memanfaatkan apa yg ada.....

untuk langkah pertama...saya manfaatkan blog saya ini...moga memperolehi kebaikan buat semua sebagai tanda menghargai peluang saya untuk bernafas lagi....

sebelum terlewat hargailah dan manfaatkanlah 5 sebelum 5

senang sebelum susah
kaya sebelum miskin
masa lapang sebelum masa sesak
sihat sebelum sakit dan tentunya
hidup sebelum mati

Salam Maal Hijrah 1433 semua..

Comments

Popular posts from this blog

+persepsi dan pengorbanan+

Kembara Rohani yang baru.. .