salam MaulidulRasul

Sewaktu saya darjah dua... abah saya hadiahkan sebuah buku yang saya cukup suka dan saya baca berulang kali.... Kisah-kisah Nabi dalam Al-Quran..

buku tersebut berbahasa Indonesia...bahasanya mudah malah cukup kena di hati saya...
sehingga kini buku tersebut saya simpan ..

Saya mula kenal malah terdedah dengan kisah nabi2 dari buku tersebut, dari kisah Adam, Ibrahim, Luth dan tentunya Nabi ALlah Muhammad SAW

Kisah Nabi menjadi anak yatim, kisah Nabi yang berniaga dengan jujur dan disayangi oleh kaumnya, kisah nabi yang disunting khadijah, kisah dia memperolehi wahyu, menyampaikan..malah menghadapi getir dipulau....kisah pengikutnya yang diseksa, kisah rasulullah ditentang , kisah beliau berhadapan dengan peperangan seterusnya saat agama itu sempurna

Rasa bersemangat... rasa sedih malah terharu turut mengiringi pembacaan saya...
dan saya mula jatuh cinta dengan Utusan ALLah...
mula rasa rindu untuk bertemu dengan manusia utusan yang sngat hebat.....

Bila dewasa, saya didedahkan dgn akhlak dan peribadi Rasulullah dengan kaum keluarga, cara beliau bertindak, berfikir, melaksanakan sesuatu tindakan, berkomunikasi dengan org lain dan tentunya cinta beliau, betapa cintanya Rasulullah pd umatnya....

Terkesan dgn kisah saat kewafatan baginda.....betapa dia memanggil dan menyebut2 tentang kami... tentang umatnya.... saat kewafatannya, beliau masih memikirkan tentang umatnya, saya umatnya dan tentu saya cukup terkesan..

saat menjejakkan kaki menunaikan umrah tahun lepas pula membawa saya menziarahi maqam Rasulullah...

Rasa sayu dan rindu tak terbendung..... di sebalik pagar2 yang memagari maqam beliau saya tahu ada jasad Rasulullah, insan yang sangat saya rindui.....

dan bila meninggalkan masjid nabawi untuk ke Mekah....saya menangis tak berhenti.

hari ini 12 rabiul awal, ulangtahun manusia pilihan yg tentunya amat kita rindui.... Saya kembali sangat2 rindu...setelah leka mulai memenuhi sebahagian kehidupan saya... setelah alpa dengan kerja2 seharian....

Saya ingin kembali menghayati dan menelusuri kata-katanya...
saya ingin kembali menghayati cinta dan semangatnya...

Rasulullah mengangkat darjat wanita itu tinggi, malah membawa nilai cinta terhadap wanita dalam keadaan yang cukup suci...

Umm Salamah, isteri Nabi katanya:

"Aku berkata: Wahai Rasulullah! Adakah wanita di dunia lebih baik atau bidadari? Baginda menjawab: "Wanita didunia lebih baik sebagaimana yang zahir lebih baik daripada batin." Aku berkata: "Wahai Rasulullah bagaimanakah itu?' Baginda menjawab: Dengan solat, puasa dan ibadat mereka kepada ALLah, ALLah akan memakaikan muka-muka mereka dengan cahaya dan jasad mereka dengan sutera yang bewarna putih, berpakaian hijau dan berperhiasan kuning...(hingga akhir hadis) Riwayat AtTabrani

Indahnya rasa bila Rasulullah kata wanita di dunia itu lebih baik berbanding bidadari syurga...

Rasulullah bersabda lagi

" sebaik-baik kamu adalah yang terbaik terhadap ahli keluarganya; dan aku adalah yg terbaik dr kamu terhadap keluragaku. Orang yang memuliakan kaum wanita adalah org yang mulia dan org yg menghina wanita ialah org yg tidak tahu budi." Riwayat Abu A'sakir

dan lagi

" Orang mukmin yang paling sempurna imannya ialah yang paling baik akhlaknya, dan yang berbuat baik pada ahli keluarganya.' (Riwayat Abu Daud dan Tirmizi)

Ya ALLah, bukan kah ahli keluarga itu terdiri dari ibu, isteri dan anak perempuan juga.....

Rasulullah terlalu gentleman bg diri saya, malah ketokohannya itu cukup seimbang, tegas pada masa yang diperlukan, berlemah lembut pd saat dan ketikanya..

Dan kami tidak mengutuskan engkau wahai Muhammad melainkan sebagai pembawa rahmat untuk sekalian alam (Al anbiya':107)

Saya tidak sabar untuk kembali mengunjungi maqam beliau lagi.... saya kembali sangat-sangat rindu...

jauh dari sudut hati saya agar, kwan2 saya lain turut menanam cinta dan kasihnya pada Rasulullah dalam diri anak2 mereka sebagaimana yg telah abah buat pada saya.......

Sayangnya bila anak muda kini tidak tahu bila lahirnya manusia agung tersebut...
Sayangnya bila mereka mengagumi selebriti2 berbanding kekasih ALLah sendiri...
Sayangnya bila mereka mengenal malah belajar erti cinta dari teori hamba sedangkan Rasulullah memberi teladan berdasarkan sumber pencipta.

Saya yakin cinta yang ada hari ini, kerana cintanya Nabi Muhammad SAW...
Saya yakin apa yang abah buat juga kerana cintanya kepada Rasulullah...

Ya Rasulullah, aku sentiasa ingin jadi pengikutmu...
sentiasa ingin rindu bertemu dengan mu,
moga istiqamah diri menjadi pengikut yang baik..
yang engkau cintai dan yang layak engkau beri syafaat kelak

Terima kasih abah...
Terima Kasih ALLah...

Comments

Popular posts from this blog

+persepsi dan pengorbanan+

Kembara Rohani yang baru.. .