Quran itu & Doa saya

Ramadhan lalu, seorg teman menghadiahi saya sebuah tafsir...lembaran terakhir tafsir tersebut merupakan doa khatam Quran dalam bahasa melayu...saya terlalu menyukai doa tersebut...

dan sekali lagi..terlalu banyaknya perkara yg mahu saya minta....hingga tidak menyedari betapa banyaknya kurnia yg telah ALLah anugerahi dalam diam biarpun terlalu sedkit yg telah saya beri....

Malu dengan diri sendiri....meminta tapi kurang memberi, namun diri masih sudi diperhati....Terima Kasih ALLah!!!!! ALlahuakbar!!!

Ya ALLah, rahmatilah aku dengan Al Quran, jadikanlah ia sebagai pemimpin, cahaya, petunjuk dan rahmat bagiku. Ya Allah, ingatkanlah apa yang aku lupa daripadanya, berilah aku ilmu apa yang belum aku ketahui mengenainya, anugerahkanlah kepadaku untuk membacanya di tengah malam dan penghujung siang, jadikanlah ia sebagai hujjah bagiku tuhan seru sekelian alam.

Ya ALlah, perbaikilah bagiku akhiratku, kerana ia tempat kembaliku, jadikanlah hidupan sebagai tambahan segala kebaikan bagiku dan jadikanlah kematian sebagai kerehatanku dari segala kejahatan.

Ya ALlah, jadikanlah sebaik-baik umurku pada penghabisannya, dan sebaik-baik amalku adalah penutupnya dan sebaik-baik hari bagiku adalah hari berjumpa dengan Mu.

Ya ALlah, aku memohon kepadamu kehidupan yang tenteram, kematian yang tenang dan tempat kembali yang tidak menyedihkan dan tidak membuka aib.

Ya ALlah. aku memohon kepadaMu, sebaik-baik permohonan, sebaik-baik doa, sebaik-baik kejayaan, sebaik-baik ilmu, sebaik-baik amal, sebaik-baik pahala, sebaik-baik kehidupan, sebaik-bail kematian, teguhkanlah aku, beratkanlah timbangan kebaikanku, teguhkanlah keimananku, tinggikanlah darhatku, terimalah sembahyangku, ampunilah segala kesalahanku...aku memohon ketinggian syurga.

Ya ALlah, aku memohon kepada Mu, keharusan mendapatkan rahmat Mu dan keteguhan pengampunan Mu, keselamatan dari segala dosa, kejayaan dari semua kebajikan, keuntungan syurga dan keselamatan dari neraka.

Ya ALlah, perbaikilah akhir hayat kami dalam segala perkara, selamatkanlah kami dari kenistaan hidup di dunia dan seksaan akhirat.

Ya ALLah anugerahkanlah bg kami ketakutan kepada Muyg dapat menghindarkan kami dari berbuat maksiat kpd Mu, ketaatan yg dapat menyampaikan kami kepada syurgaMu, Keyakinan yang dapat memperkecil musibah dunia yg menimpa kami, berilah kenikmatan keoada kami dengan pendengaran, penglihatan dan kekuatan kami selama hidup kami, jadikanlah ia sebagai peninggalan kami, jadikanlah pembalasan kami kepada org yg menzalimi kami, tolonglah kami menghadapi orang yang memusuhi kami, janganlah engkau jadikan dunia sebagai kehendak kami yg paling besar, dan pengetahuan paling akhir kami..Janganlah engkau beri kekuasaan atas kami kepada org yang tidak mengasihi kami.

Ya ALlah, janganlah Engkau tinggalkan dosa-dosa pada kami melainkan Engkau telah mengampuninya, janganlah Engkau tinggalkan kesusahan kepada kami melainkan Engkau telah menggembirakannya. Janganlah Engkau tinggalkan hutang-hutang kepada kami melainkan engkau telah menunaikannya, dan janganlah Engkau meninggalkan sesuatu keperluan dunia dan akhirat kpd kami melainkan Engkau telah menunaikannya.

Wahai Zat yg Maha Mengasihani.

Ya Tuhan Kami, berikanlah kpd kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan selamatkanlah kami dari sekdaan api neraka, semoga ALlah melimpahkan selawat dan salam atas junjungan kita Nabi Muhammad SAw dan kepada keluarganya serta para sahabatnya yg baik


Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda :
'Bila seseorang lelaki itu mati dan saudaranya sibuk dengan pengebumiannya, berdiri lelaki yang betul-betul kacak di bahagian kepalanya.

Bila mayatnya dikapan, lelaki itu berada di antara kain kapan dan si mati.

Selepas pengebumian, semua orang pulang ke rumah,
2 malaikat Mungkar danNakir, datang dalam kubur dan cuba memisahkan lelaki kacak ini supaya mereka boleh menyoal lelaki yang telah meninggal itu seorang diri mengenai ketaatannya kepada Allah.

Tapi lelaki kacak itu berkata : Dia adalah temanku, dia adalah kawanku. Aku takkan meninggalkannya seorang diri walau apa pun. Jika kamu ditetapkan untuk menyoal, lakukanlah tugasmu. Aku tidak boleh meninggalkannya sehingga aku dapati dia dimasukkan ke dalam Syurga.

'Aku adalah Al-Quran, yang mana kamu membacanya, kadang-kadang dengan suara yang nyaring dan kadang-kadang dengan suara yang perlahan. Jangan bimbang.Selepas soal siasat dari Mungkar dan Nakir, kamu tidak akan bersedih.

Selepas soal siasat selesai, lelaki kacak mengatur untuknya daripadaAl-Mala'ul A'laa (malaikat dalam Syurga) tempat tidur dari sutera yangdipenuhi bauan kesturi

Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda :'Di hari pengadilan, dihadapan Allah, tiada syafaat yang lebih baik darjatnya daripada Quran,mahupun dari nabi atau malaikat.'

Comments

Popular posts from this blog

+persepsi dan pengorbanan+

Kembara Rohani yang baru.. .