D I A

Salah satu tujuan kelahiran adalah untuk menemui kematian.......

Rasulullah S.A.W wafat pada waktu Dhuha, Isnin 12 Rabiulawal 11 Hijrah ketika berusia 63 tahun 4 hari. Sebelum kembali ke pangkuan ILAHI, Rasulullah mengalami sakit namun semua itu dihadapi dengan kesabaran yang cukup tinggi. Baginda mula sakit pada Safar 11H pada hari Isnin, selepas pulang menyaksikan pengebumian syuhada di perkuburan Baqi', Baginda diserang sakit kepala dan suhu badan meningkat secara mendadak sehingga terpaksa mengikat kain di kepalanya. Baginda sempat mengimamkan para sahabat ketika sakit selama 11 hari. Jumlah keseluruhan hari sakit ialah 13 hari. Baginda sakit hingga tidak sedarkan diri dan terlupa giliran isteri-isterinya.

Pada hri kebrangkatan roh baginda, ALlah mewahyukan kepada malaikat Jibrail dan malaikat maut supaya turun ke bumi untuk menemui Rasulullah S.A.W. Jibrail berkata, Wahai Rasulullah! Malaikat maut berada di pintu rumahmu. Dia meminta izin kepadamu untuk masuk. Sedangkan dia tidak pernah meminta izin sebelum ini selain kepadamu. Lalu baginda mengizinkannya....

Malaikat maut masuk sambil berkata, Selamat Sejahtera ke atasmu Wahai Rasulullah! Aku diutuskan untuk memberi pilihan kepadamu sama ada untuk kekal di dunia atau ditempatkan di sisi Allah. Jawab baginda, sudah tentu aku ingin bersama orang yang mendapat kedudukan paling tinggi. Baginda mengulanginya dua kali.

Di saat baginda semakin menghembuskan nafasnya, Aisyah mencelup tangan ke dalam bekas air lalu menyapu mukanya seraya berkata, LAILAHAILLALLAH! Sesungguhnya kematian itu memang menyakitkan. Kemudian Nabi S.A.W membaca Ya ALlah...permudahkan atau ringankan kesakitan sakratulmaut.

Lalu malaikat maut mula mencabut roh baginda sambil berkata, Wahai roh yang baik! Roh Muhammad bin Abdullah. Keluarlah menemui keredhaan ALLah. Keredhaan Tuhan yang sentiasa bersifat redha dan tanpa perasaan marah.

Ketika berada dipangkuan Aisyah, sakit baginda semakin tenat kesan racun yang diletakkan pada daging selepas pulang dari peperangan Khaibar. Namun, baginda masuh sempat berpesan, Jagalah solat! Jagalah Solat! Jagalah orang yang berada di bawah tanggunganmu. Baginda mengulanginya berkali-kali.

Sejurus selepas itu, dia mengangkat tangan dan menumpukan pandangan ke arah atap sambil mulutnya terkumat-kamit membaca, Semoga aku ditempatkan bersama orang yng diberi nikmat terdiri daripada kalangan para nabi, orang yang benar, orang yang syahid dan orang yang SOLEH...Ya Allah...ampunilah aku dan rahmati aku. Dan tempatkan aku di al RAfiq al-Ala' iaitu kedudukan paling tinggi di syurga Firdaus. Baginda mengulang-ulang al-Rafiq al-A'la! al-Rafiq al A'la! al-Rafiq al A'la! Akhirnya tanganya terkulai di pangkuan Aisyah, isteri tercinta.

dari buku Cinta Sang Ratu (ms 98-100)
Ramlee Awang Murshid


kelahiran baginda dinanti, pemergiannya ditangisi....Maulidulrasul 12 Rabiulawal 1428

Comments

Popular posts from this blog

+persepsi dan pengorbanan+

Kembara Rohani yang baru.. .